Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 25 feb 2019 17:00

Forskare: Vardagssysslor lika effektivt som hårt träningspass

Städning kan ses som träning, enligt HIIPA-principen.

Städning kan ses som träning, enligt HIIPA-principen.

Foto: Shutterstock

Att bära matkassar eller dammsuga hemmet är så vardagligt det kan bli.

Och nu menar forskare att precis sådana sysslor faktiskt är lika bra som ett högintensivt träningspass.

HIIT, högintensiv intervallträning, är en träningsform som vuxit i popularitet de senaste åren. Genom ett högintensivt och tufft träningspass ska man få sin dagliga dos träning på kortare tid, något som självklart passar den som har stressiga dagar eller bara vill ha gjort sin träning på så kort tid som möjligt. 

Men för den som har svårt att få in träning som rutin i sin vardag kommer här en god nyhet. Studier pekar nämligen på att aktiviteter vi redan gör varje dag kan ha en liknande påverkan som HIIT. Därför bestämde sig en grupp akademier från flera universitet att skriva en artikel i British Journal of Sports Medicine som säger att högintensiv tillfällig fysisk aktivitet är den nya träningstrenden som är gjord för alla, oavsett hur gammal du är eller din fysiska förmåga.

LÄS MER: 7 saker du kan göra gratis för din hälsa och välmående 

HIIPA – nästa nya träningstrend?

Deras rekommendation är att man ska anamma HIIPA, högintensiv tillfällig fysisk aktivitet. HIIPA involverar vetenskapen från HIIT och integrerar den med aktivitet som du redan gör varje dag, skriver Bustle.

HIIT går ut på att man tränar på sin maxkapacitet i korta sekvenser och sedan har en aktiv vila så att kroppen får en chans att återhämta sig. Och nu menar forskarna alltså att man kan ägna sig åt HIIPA i stället, om man exempelvis känner att HIIT känns för krävande eller jobbigt.

LÄS MER: Studie: Det absolut enklaste du kan göra för att leva längre är att röra på dig 

För ett tag sedan skrev Office of disease prevention and health promotion en rapport för fysisk aktivitet där man tagit bort kravet om att man behöver ägna sig åt en fysisk aktivitet i minst 10 minuter åt gången för att det ska göra någon nytta. Det är alltså här HIIPA kommer in. 

”Regelbunden tillfällig aktivitet som får upp din puls och andning bara för några sekunder skapar väldigt bra förutsättningar för din hälsa”, säger Emmanuel Stamatakis i ett pressmeddelande. Stamatakis är professor i fysisk aktivitet, livsstil och befolkningshälsa vid University of Sydney’s Charles Perkins centre and school of public health.

LÄS MER: Enda träningen du behöver satsa på – om det går trögt med nyårslöftet

Vardagssysslor bra som träning

Forskarna som skrivit artikeln säger att tillfällig fysisk aktivitet kan inkludera trappor, hushållsarbete, shopping, gå från punkt A till punkt B, och kan vara i allt från några sekunder till några timmar. Allt beror på vad som får upp din puls och andning.

”Skönheten med HIIPA och idén med att använda aktiviteter vi redan ägnar oss åt i vardagen är att det är mycket mer realistiskt och genomförbart för de flesta människor. Det handlar bara om att göra bra val, så som att parkera bilen i utkanten av parkeringen och bära shoppingkassar 50 eller 100 meter”, säger Stamatakis i pressmeddelandet. 

Så om ett superintenstivt träningspass är något som av olika anledningar inte passar dig ska du alltså inte oroa dig. Att dansa medan du ställer in matvarorna i kylskåpet och skafferiet eller att tävla med en kollega om vem som kommer upp för trapporna först kan dessutom vara ganska härliga och roliga inslag i vardagen.