Forskare: Så ofta ska du träna för att lindra stress

Foto: Shuttestock

1 av 2

Det visar en ny studie som befäster fördelarna med att leva en aktiv livsstil.

Foto: Shutterstock

2 av 2: Det visar en ny studie som befäster fördelarna med att leva en aktiv livsstil.

Stressad? Då är det hög tid att planera in ett träningspass.

Det kan låta motsägelsefullt att trycka in ytterligare en aktivitet i ett redan pressat schema - men motion kan faktiskt vara nyckeln.

Andra har också läst

Det är ingen hemlighet att motion har en lång rad fördelar, både när det gäller kropp och knopp.

En hälsovinst, som många glömmer bort, är hur effektivt träning kan vara för att motverka stress. Överläkaren Anders Hansen har exempelvis berättat för Hälsoliv hur fysisk aktivitet hjälper kroppen att bygga upp en resistans mot just stress.
Och nu ger en ny studie ytterligare vatten på kvarnen.

Forskarna testade sin tes på 68 frivilliga deltagare över 6 månader. Samtliga var närstående till personer med sjukdomar som alzheimer eller demens och tog ett stort ansvar för deras vård.

TA HAND OM DIN HÄLSA! Unikt erbjudande - provträna med Swiftr i 14 dagar (annons) 

Förbättrad hälsa och lägre stressnivåer

Samma deltagare identifierade sig som fysiskt inaktiva och rapporterade höga nivåer av stress.

Deltagarna delades in i två grupper. Den ena gruppen fick i uppdrag att motionera i 40 minuter tre till fem gånger i veckan. Den andra skulle inte ändra på sitt motionsschema.

Efter de sex månaderna rapporterade 81 procent av den fysiskt aktiva gruppen en stor förändring i stressnivåer. De hade dessutom gått ner i vikt och förbättrat sin hjärthälsa. Forskarna hittade också indikationer på att deltagarnas kromosomer påverkats. Specifikt det område som tros styra över hur snabbt celler åldras.

Behöver inte ta i så du spricker

Träningsgruppen ägnade sig åt så kallad aerobisk träning, alltså löpning, cykling, simning och liknande och hade fri tillgång till gym och personliga tränare.

Men du behöver inte ta i så du spricker för att dra nytta av fördelarna.

Enligt sajten Elite Daily och PT:n Kyra Williams kan även promenader i naturen, yin yoga och lättare styrketräning påverka dina stressnivåer positivt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här