Simning är både skonsamt, kul och utmanande för kroppen!
1 av 2: Simning är både skonsamt, kul och utmanande för kroppen! Foto: Shutterstock
Har du dålig koll på tekniken kan du alltid ta hjälp av en personlig tränare.
2 av 2: Har du dålig koll på tekniken kan du alltid ta hjälp av en personlig tränare. Foto: Shutterstock

Expertguide: Simma dig i form i sommar

Söker du en träningsform där du tränar både kondition och styrka? Gå och bada! 

Simning är en perfekt träning. Och extra härlig nu på sommaren när du kan simma i sjöar, hav och pooler.

Intresset för simning som träningsform ökar. Fler och fler går crawlkurser och många tar hjälp av en personlig tränare för att förbättra sin simteknik.

En som har märkt det ökade intresset är Josefin Lillhage, som är en av Sveriges mest framgångsrika simmare genom tiderna. Hon har bland annat 43 medaljer från internationella mästerskap i bagaget, bland dem VM-guld, silver och brons.

I dag jobbar Josefin som personlig tränare och har crawlskolor.

– Jag tror att simning har ökat i popularitet för att det är många som multisportar i dag och kör triatlon, till exempel. Löpning och cykel är lättare att träna på egen hand, medan simning är en teknisk sport.

LÄS OCKSÅ: Stort test: Här är de bästa löparskorna

Bästa tipsen för nybörjare

– Dessutom är det många som upptäcker vilken suverän sport simning är. Du tränar hela kroppen samtidigt och på ett proportionerligt sätt – vilket inte är så vanligt i andra sporter. Det är både konditions- och styrketräning. Dessutom är simning är en skonsam sport.

Vilket är ditt bästa tips till nybörjare?

– Mitt bästa tips är att lära sig crawla. Det är skonsammare än bröstsim och även tekniskt lättare. Jag skulle ta en privatlektion i crawl eller hoppa på en kurs. Det är svårt att lära sig helt själv genom att titta på Youtube, till exempel, eller läsa sig till tekniken. Det är svårt att överföra det till vattnet och hitta känslan.

– I simning pratar man mycket om känslan i vattnet. Det gäller att bli trygg i vattnet och framför allt i sin andning för att utvecklas. Det är även bra att i början få hjälp av en tränare för att veta att man gör rätt. Det blir svårare att ändra en teknik ju längre man simmat.

3 fördelar med simning

1. Du tränar både kondition och styrka

Om du simmar snabbt är det superbra konditionsträning. Du kan även intervallträna, växla mellan snabbare och långsammare tempo. Eftersom vattnet ger ett bra motstånd så är det även en jättebra styrketräning för armar och ben. Dessutom får du får friskare lungor Forskning har sett ett samband mellan simmare och ökad lungkapacitet. Friska lungor förbättrar andningen och kan förebygga hjärt- och kärlsjukdom.

2. Du tränar skonsamt

Att träna i vatten är skonsamt för kroppen, det sliter inte på ben, leder och muskler på samma sätt som till exempel löpning. Simning passar även dem som har besvär med till exempel rygg och knän.

3. Du blir lugn

Att vara i eller vid vatten är bra för själen, det kan ha samma effekt som att meditera. Hjärnan får en stunds vila från allt som pågår ”ovanför ytan”. Om du under sommartid, kör din simträning utomhus i en sjö, hav eller pool med vacker natur omkring så mår du extra bra. Studier visar att vi blir lugnare och gladare när vi vistas i naturen.

Välj rätt simstil

Foto: Shutterstock

Simning är suverän träning för hela kroppen. Du kan välja simstil efter vilka muskler du vill stärka – eller mixa stilar om du vill träna hela kroppen. Här är simcoachen Josefin Lillhages bästa tips.

Crawl

Du tränar främst:

Armar, axlar, bröst, rygg, mage, höfter och lår.

Josefin tipsar: Tänk på andningen, du ska andas ut under vattnet mellan armtagen. Andas på motsatt sida till den arm som dyker ner i vattnet – om vänster arm går ner i vattnet vrider du huvudet åt höger. Tidig andning är bra för att du ska hålla rytmen. 

Bensparken är viktigt för att få ett så bra vattenläge som möjligt. Rotationen är en viktig del av crawlet. Mycket kraft kommer från höft och bål. Du ska vara kontrollerat stark i början av armtagen så du förflyttar dig effektivt. Simma stort och långsamt. Din armbåge ska vara överst när du tar ett simtag, sätt handen lite snett i vattnet framför dig, doppa den djupt och dra in den, mot dig själv.

Bröstsim

Du tränar främst:

Lårens in- och yttersidor, övre delen av bröstet, övre delen av ryggen och hela armarna.

Josefin tipsar: Timingen mellan ben och armar är viktigast i bröstsim, det gäller även att glida och låta huvudet gå upp och ner. Du ska alltså inte simma som en gammal dam som är rädd för att blöta ner håret.

När det gäller bentagen ska du vinkla fötterna och trycka till så att du får kraft i bentaget. Sträck benen innan du tar nästa bentag.

Fjärilsim

Du tränar främst:

Magmuskler, rumpa, bröst, rygg och axlar.

Josefin tipsar: Träna på kicken! Även här är timingen viktig mellan ben och armar. Gör ingen paus mellan arm- och bentag.

Ryggsim

Du tränar främst:

Lår, armar, axlar, bröst, rygg och höfter.

Josefin tipsar: Här ska du tänka lite på samma sätt som när du crawlar. Träna på rotation och benspark. Du ska sparka med hela benet, från höften. Titta upp i taket/himlen och håll huvudet stilla. Håll en jämn och kontinuerlig rörelse på armföringen.

Simma med stil – produkter som lyfter din träning

Badmössa: Classic Silicon, Arena

Håll lockarna torra med en simbadmössa av silikon, som gör att den sitter där den ska.

Annons: Hitta bästa pris på badmössan – se Prisjakt (extern länk)

Women's Iconic Bikini, Casall

1 av 2
2 av 2

Bikiniöverdel med brett band under bysten och korsade axelband. Matchande trosor med hög midja. Sitter säkert och torkar snabbt!

Annons: Hitta bästa pris på bikinitoppen – se Prisjakt (extern länk)

Annons: Hitta bästa pris på bikinitrosan – se Prisjakt (extern länk)

Swim Women Swimsuit 1P, Puma

Baddräkt i klassisk modell. I klorbeständigt material med UV-skydd 50+.

Annons: Hitta bästa pris på baddräkten – se Prisjakt (extern länk)

Futura Biofuse Flexiseal Female, Speedo

Simglasögon för långa träningspass. Bågens mjuka gel-liknande material formar sig efter ansiktet utan att sitta åt. UV-skydd och bra vidvinkelsyn

Annons: Hitta bästa pris på simglasögonen – se Prisjakt (extern länk)

Simhandduk L, Nabaiji

Kompakt och högabsorberande handduk i mikrofiber – funkar lika bra på stranden som gymmet.

Annons: Hitta bästa pris på handduken – se Prisjakt (extern länk)

Vivoactive 3, Garmin

Vattentät smartwatch med inbyggd GPS, registrerar bland annat distans, tempo, plats. 15 förinstallerade appar för både utomhus- och inomhussporter.

Annons: Hitta bästa pris på sportklockan – se Prisjakt (extern länk)

Baddräkt Motion, Abecita

Baddräkt med korslagda band i ryggen och lätt vadderade kupor som ger skönt stöd. Sitter bra vid aktivitet.

Annons: Hitta bästa pris på baddräkten – se Prisjakt (extern länk)

Swimmers Safety Buoy, Head

En uppblåsbar släpboj ökar din synlighet vid simning i öppet vatten. Vattentätt fack gör att du kan få med dig nycklarna.

Annons: Hitta bästa pris på släpbojen – se Prisjakt (extern länk)

Endurance Jump, JBL

Vattentäta trådlösa hörlurar som sätts på och stängs av automatiskt när du tar på eller av. Upp till åtta timmars lyssning på en laddning.

Annons: Hitta bästa pris på hörlurarna – se Prisjakt (extern länk)

W Waterwear Swimsuit, Helly Hansen

Helly Hansens nya neoprendräkt är utvecklad i samarbete med professionella vattenidrottare. Med olika mönster, i begränsad upplaga

Annons: Hitta bästa pris på baddräkten – se Prisjakt (extern länk)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!