Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Hälsoliv i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
Trött i ryggen?
Trött i ryggen?
Trött i ryggen?
Träningsexperten Elin Härkönen ger sina bästa råd.
Träningsexperten Elin Härkönen ger sina bästa råd.
Träningsexperten Elin Härkönen ger sina bästa råd.
1 AV 2
Trött i ryggen?
Foto: Shutterstock
2 AV 2
Träningsexperten Elin Härkönen ger sina bästa råd.
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Experten: Så tränar du din trötta rygg

Ett stillasittande liv leder ofta till ryggsmärta.

Pt:n Elin Härkönen ger sina bästa råd och tipsar på övningar som kan mjuka upp en trött rygg.

Läsarfråga: ”Under pandemin har jag suttit och jobbat på en köksstol, och ibland i soffan och sängen. Det gick bra de första månaderna men nu har jag börjat få ont i ryggen. Jag sökte läkare, och han sa att allt ser bra ut och att jag ska träna. Men hur tränar jag bäst min trötta rygg?”

Experten svarar: Stretcha höftböjaren

– Våra kroppar är inte skapade för en stillasittande livsstil, men eftersom samhället ser ut som det gör så är det verkligheten för många av oss. Då gäller det att förhålla oss till dessa ganska dåliga förutsättningar och göra det bästa av situationen – och det stavas fysisk aktivitet, säger Elin Härkönen, personlig tränare.

– Utöver att se över din arbetsplats ur ett ergonomiskt perspektiv (om du är anställd bör du kunna få hjälp med detta genom din arbetsgivare) bör du ha motion och träning högt upp på din prioriteringslista. 

– Att sitta mycket resulterar ofta i tajta och strama muskler, framför allt höfterna, vilket skapar en obalans i kroppen, som i sin tur kan leda till ryggproblem. 

Bra övningar för en trött rygg

– Att stretcha är ett bra sätt att motverka dessa problem. Om du söker på ”runners stretch” på nätet kommer du att få upp många bra övningar som stretchar ut höftböjarna. En personlig favorit för detta ändamål är när man står på ett knä med andra foten fram som i en låg lunge-position. Mycket välgörande!

– En annan bidragande orsak till ryggproblem är ofta en försvagad coremuskulatur – kroppens kärna behöver vara stark för att vi ska hålla och minska risken för värk. Att stärka upp rygg och mage kommer säkerligen att hjälpa dig och din trötta rygg. Några övningar som du enkelt kan göra hemma, gärna en kort stund varje dag eller så ofta som möjligt, är plankan, sidoplankan, magbåten och rygglyft.

– Ett sista tips är att ta korta pauser under dagen – ställ dig upp och sträck på dig då och då. Det må låta självklart, men alltför många glömmer sådana enkla men viktiga hälsoinsatser.