Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 24 apr 2018 19:00

Experten: 9 tips för att komma i gång med träningen

Hälsolivs tränare Erika Kits Gölevik ger dig sina bästa knep för att komma i gång med träningen och fortsätta och fortsätta!

Hälsolivs tränare Erika Kits Gölevik ger dig sina bästa knep för att komma i gång med träningen och fortsätta och fortsätta!

1/2

Foto: SHAY PERETZ / SHAY PERETZ

Hitta din inre glöd och bara kör!

Hitta din inre glöd och bara kör!

2/2

Foto: Drobot Dean - stock.adobe.com / 104908728

Du tänker ”nu jäklar”, drar på dojorna och drar ut och springer, en gång… två gånger, ja kanske till och med tre! Men sen… rinner det ut i sanden. Känner du igen dig? Hälsolivs tränare Erika Kits Gölevik ger dig sina bästa knep för att komma i gång med träningen och fortsätta och fortsätta! 

1. Välj något som väcker dig 

All träning ger resultat. Om du gör den. Och fortsätter göra den. Och för att du ska fortsätta göra den räcker det inte med att den gör kroppen starkare eller bränner kalorier. I princip alla som tränar regelbundet har – mer eller mindre medvetet – hittat något mer än fysiska resultat i träningen. Träningen ger dem glöd, pepp, omedelbar respons. Inte som i ”sen när jag når det målet kommer jag känna” utan som i ”nu när jag gör detta känner jag”. Leta efter den glöden. 

2. Sätt kortsiktiga mål 

Långsiktiga mål kan vara kul och motiverande för den som har träningen som en naturlig del av vardagen. Men det är lätt att tappa glöden för det där resultatet långt där framme. Testa kortsiktiga mål i stället: Innan träningen fråga dig ”hur känner jag mig just nu” och sedan ”hur vill jag känna mig efter träningen”. Gör sedan väcker den känslan. Kanske yogar du bort stressen, kickboxar bort veligheten, lyfter tunga vikter för jäklar anamma eller ger dig ut och springer eller går för ny energi. 

3. Lyft blicken 

Sluta stirra på kroppen när du tänker träning. Lyft blicken och se dig själv i ögonen. Fråga dig själv ”vad behöver du i dag för att må bra?”. Sedan – gör det! De kroppsliga förändringarna kommer på köpet. 

4. Variera mera 

Vill du bli allsidigt stark? Rör dig allsidigt! Din kropp är skapt för rörelse och du har allt från explosivitet och snabbhet, till uthållighet och rörlighet i dig. Använd det, så växer det! Det träningen kräver av dig (styrka, rörlighet, uthållighet etc.) är det du får tillbaka i form av resultat. Så rör dig varierat, så får du ett brett spektrum av resultat som belöning. 

LÄS OCKSÅ: Stor guide: Allt du behöver veta om styrketräning

5. Unna dig utrustning 

Ja – det är roligare att träna i fina kläder. Ja – det är skönare att röra sig i kläder som sitter som de ska. Det är ingen nödvändighet, men det ger en extra krydda. Så om du kan, unna dig träningskläder som är fina och funktionella.

6. Duscha innan träningen 

Har du en sunkdag? Sjukt osugen på att lämna soffan? Testa att ta en lång dusch och fräscha till dig innan träningen. Det är som att den ritualen föder lite självrespekt och helt plötsligt vill du ge sig själv den där stunden med träning som du vet att man mår så bra av! 

7. Hitta en träningskompis 

Delad glädje ÄR dubbel glädje. Gå med i löpgrupper, utmana kollegerna, leta folk på facebook. 

8. Tänk 80/20 

Träning ska vara kul, det är en grundregel. Men… det finns vissa saker för oss alla som vi vet att kroppen behöver – hur tråkigt det än är. Det kan handla om ett knä som behöver rehab, post gravidmagar som behöver stärkas eller nackproblem… Oavsett vad som gäller dig – tänk 80/20. Gör 80 procent det du tycker är kul. 20 procent det du vet att kroppen mår bra av. 

9. Tänk fyra ben 

Vill du bli fysiskt genomstark? Se kroppen som ett bord: det behöver fyra ben för att stå riktigt stadigt. I din kropps fall: Kondition, styrka, koordination och rörlighet. Kan du ge kroppen rörelse som regelbundet bygger lite på vardera ben så kommer du bli genomstark och skön i kroppen.