Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Presenteras av Swiftr, all träning i ett medlemskap

Hinderbana! Träna hela kroppen på samma gång

Styrka, kondition OCH uthållighet!

När du utmanar dig själv i hinderbana tränar du mycket på en och samma gång.

– Sjukt allsidig träning, man blir helt slut, säger träningsexperten Erika Kits Gölevik.

Träning kan vara så mycket mer än att lyfta vikter på gym, springa halvmaraton och svettas på gruppass. Erika Kits Gölevik uppmanar alla att våga testa nya träningsformer. När du hittar något eller några saker du gillar ökar du chanserna att göra träningen till en vana.

– Det är så lätt att fastna i att träning innebär att gå på gym, gillar man inte det gillar man med andra ord inte träning. Men träning gör gott, om möjligt ännu godare, när vi lyfter fokus från att gå att träna för träningens skull till att gå och göra något som är kul eller får mig att må bra och på köpet stärker och tränar kroppen. 

PROVTRÄNA i 14 dagar! Swiftr erbjuder 250 studios och gym i ett medlemskap (annons)

Hinderbaneträning ger dig en funktionell kropp

I en hinderbana tränar du styrka, kondition, spänst, koordination och uthållighet - allt på samma gång som du förhoppningsvis har roligt. Två dagar efter att ha testat konstaterar Erika Kits Gölevik:

– Man måste vara smidig, stark, ha flås, vara modig och man måste vara fokuserad. 

LÄS OCKSÅ: Forskarnas enkla knep som maxar din träning

Hinderlopp och OCR-lopp

Om du får blodad tand på hinderbana och vill ta nästa steg finns det många hinderlopp och OCR-lopp (Obstacle Course Race) att anmäla sig till. Några av de populära är: Toughest, Tough viking, Action Run och Tjurruset.

Relaterat