Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Träna hemma>Hemmaövningar

Publicerad 5 okt 2015 11:13

Starka ben – 2 enkla övningar som hjälper

<span>Din PT Marcus Bergström visar hur du gör.</span>

Din PT Marcus Bergström visar hur du gör.

Benövningar som är lätta att göra hemma och ger fina resultat på ben och rumpa. Det här är två klassiska och riktigt bra övningar för benen du kan göra när som helst och var som helst. Här visar Marcus Bergström, Din PT, hur du gör dem på rätt sätt.

Gör knäböj rätt sätt


En mycket bra övning för ben men även för rumpa och mage. Det är enkelt att göra knäböj och har du rätt teknik blir resultatet mer effektivt.

Gå så djupt ner du klarar utan att böja på ryggen.

Målet är att få höften och knäna i samma höjd utan att kompensera med böjd rygg eller att tappa fotfästet. Viktigt att inte ha tyngdpunkten för långt fram i foten, utan se till att mer tyngd i hälen.

Utmana dig själv genom att köra långsamt och stanna ett par sekunder i bottenläget.

 

3 x 15 repetitioner


Här visar Marcus Bergström hur du gör knäböj på det bästa sättet:

 

 

Så gör du övningen utfall


Utfall är en fantastisk benövning som tränar alla benmuskler, rumpa och hållning.

Vill du göra övningen tyngre och utmana dig själv kan du hålla i två fyllda vattenflaskor eller bära en ryggsäck med tyngder i.

 

3 x 10 repetitioner (på varje ben)


Här visar Marcus Bergström hur du gör utfall och vad du ska tänka på:

 

 

 

Marcus tipsar:

Alla är vi olika och resultaten kommer att variera från person till person. Kombinera övningarna med en bra kost och långa promenader.

 

Gör du övningarna tre gånger varje vecka kommer du säkerligen att känna och se ett resultat efter bara några veckor. Glöm bara inte att utmana dig själv och göra övningarna tyngre och mer utmanande.