Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Träna hemma>Hemmaövningar

Publicerad 15 okt 2015 14:03

Slipp värk i axlarna med 3 enkla övningar

Här är 3 effektiva axelövningar du enkelt gör hemma. Allt du behöver är två fyllda vattenflaskor. Du kommer att kunna träna dina axlar till att bli starkare och skydda dig mot värk och skador.

Din PT Marcus Bergström visar hur du ska göra!

Axelflyes

En bra övning för baksidan av axlarna som hjälper dig att få bak axlarna.

Det enda du behöver för att göra övningen är två fyllda vattenflaskor. Häll ut lite vatten om det blir för tungt.

Utmana dig själv genom att öka vikten eller att göra fler repetitioner.

3 x 10-15 repetitioner

Här visar Marcus Bergström hur du gör:

Utåtrotationer

Utåtrotationer tränar skulderbladen och är en fantastisk övning för att få bak axlarna. Här behöver du fyllda vattenflaskor.

Utmana genom att öka vikten eller repetitionerna.

3 x 10-15 repetitioner

Här visar Marcus Bergström hur du gör:

Sidolyft

Sidolyft, eller axellyft som den också kallas, är lätt att göra och ger riktigt bra träning för sidan på axlarna.

Har du inga hantlar kan du använda dig av två fyllda vattenflaskor.

2 x 15 repetitioner

Här visar Marcus Bergström hur du gör:

Marcus tipsar:

Alla är vi olika och resultaten kommer att variera från person till person. Kombinera övningarna med en bra kost och långa promenader.

Gör du övningarna tre gånger varje vecka kommer du säkerligen att känna och se ett resultat efter bara några veckor. Glöm bara inte att utmana dig själv och göra övningarna tyngre och mer utmanande.

Relaterat