Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Träna hemma>Hemmaövningar

Publicerad 8 sep 2015 15:04

Platt mage nu! Här är 5 enkla övningar som ger resultat

Platt mage? Här visar pt:n Marcus Bergström effektiv magträning och övningar som verkligen ger resultat. Du gör dem enkelt hemma utan redskap.

Ben med touch

Det här är PT:n Marcus Bergströms favoritövning. Den tränar de djupa magmusklerna och är perfekt för dig som vill ha en platt och stark mage.

Många magövningar, exempelvis situps, tränar endast de sneda och raka magmusklerna men den här enkla övningen tar verkligen på djupet!

Övningen ska utföras långsamt ungefär två sekunder ner och två sekunder upp med varje ben.

3 x 12 repetitioner

LÄS OCKSÅ: Styrketräning: Stor guide till en starkare kropp

Plankan

Plankan tränar hela kroppen men framför allt magen. Det är viktigt att spänna hela kroppen och att inte hänga med huvudet. Tänk på att ryggen inte ska hänga och rumpan inte ska inte sticka upp i taket. Känner du av smärta i ländryggen – avbryt övningen och börja om igen efter en minut.

3 x Så lång tid du klarar av

Sidoplankan

Sidoplankan är en bra riktigt övning för hållningen då den aktiverar muskler i hela kroppen. Speciellt muskler i mage, rygg och rumpa. När du känner dig redo kan du utmana dig själv genom att lyfta en arm och/eller ett ben.

Kolla in klippet för att se hur du gör.

3 x Så lång tid du klarar av

Sidocrunch

Sidocrunch är en otroligt bra övning för sidan på magen. Här tränar du de sneda magmusklerna! Se till att verkligen jobba diagonalt och dra inte i huvudet, det kan leda till smärta i nacken. Handen ska ligga lätt på huvudet.

I klippet visar Marcus Bergström hur du gör sidocrunches och ett knep som gör övningen ännu mer effektiv.

3 x 20 repetitioner

Benlyft i stående planka

Benlyft tränar hela kroppen men framför allt magmusklerna. Den är riktigt enkel att göra men det är viktigt att inte sjunka ihop med kroppen. Kom ihåg att spänna rumpan och benen. Lyft ett ben i taget, gärna med en liten paus på en sekund i luften.

2 x 20 repetitioner

Marcus tipsar:

Alla är vi olika och resultaten kommer att variera från person till person. Kombinera övningarna med en bra kost och långa promenader.

Gör du övningarna tre gånger varje vecka kommer du säkerligen att känna och se ett resultat efter bara några veckor. Glöm bara inte att utmana dig själv och göra övningarna tyngre och mer utmanande.

Fler magövningar hittar du här

Relaterat