Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 14 maj 2018 17:30

Deppig? Därför kan det vara en bra idé att styrketräna

Styrketräning och att lyfta vikter minskar risken att drabbas av depressioner, enligt en studie från universitetet i Limerick.

Styrketräning och att lyfta vikter minskar risken att drabbas av depressioner, enligt en studie från universitetet i Limerick.

1/2

Foto: Shutterstock.

De som hade lättare depressiva symptom blev mycket bättre av att lyfta vikter och att styrketräning verkade ha positiva effekter för de som led av olika depressiva tillstånd.

De som hade lättare depressiva symptom blev mycket bättre av att lyfta vikter och att styrketräning verkade ha positiva effekter för de som led av olika depressiva tillstånd.

2/2

Foto: Shutterstock.

För att förebygga och lindra depression kan det vara en bra idé att lyfta vikter på gymmet. 

Det är sedan tidigare känt att vi mår bättre av träning, "lyckohormonet" endorfin frisätts vid fysisk aktivitet och får oss att känna välbehag.

Löpning och promenader förespråkas som en av de bästa träningsformerna för både kropp och själ, och löpningen sägs ha en meditativ effekt på hjärnan. 

Nu har en ny studie från forskare vid universitet i Limerick publicerats, som menar att styrketräning och att lyfta vikter minskar risken att drabbas av depressioner. Detta skriver Independent. 

LÄS OCKSÅ: Så ska du träna för att minska din ångest

1 877 människor var med i studierna som analyserades 

Styrketräning ingår numera i mångas träningsvanor, och att lyfta vikter är bra för självförtroendet när man märker att man blir starkare och att träningen ger resultat. 

Forskarna skriver att de analyserade 33 olika studier där totalt 1877 människor varit med. De undersökte då hur starkt sambandet var mellan styrketräning och depression, och om de som tränade styrketräning upplevde att de mer sällan kände sig nedstämda eller hade låg självkänsla. 

Forskarna kunde få sambandet bekräftat, och de såg att de som hade lättare depressiva symptom blev mycket bättre av att lyfta vikter och att styrketräning verkade ha positiva effekter för de som led av olika depressiva tillstånd. 

Här kan du läsa hur du kan träna rätt för att minska på stressen – enligt överläkare Anders Hansen. 

LÄS OCKSÅ: 8 saker som händer med din kropp när du börjar träna