Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 13 nov 2018 14:30

Deppa inte – 6 knep för att höja humöret i höst och vinter

Låg på energi?

Låg på energi?

1/2

Foto: Shutterstock

PT:n och yogainstruktören Erika Kits Gölevik ger sina bästa tips för att boosta humör och energi i höst och vinter.

PT:n och yogainstruktören Erika Kits Gölevik ger sina bästa tips för att boosta humör och energi i höst och vinter.

2/2

Foto: KRISTIAN POHL

Okej, vinterhalvåret är verkligen inte för alla. Det är mörkt, blött, kallt och energin går på sparlåga. Men det går att hålla humöret gott, stressen borta och energin uppe hela hösten (och vintern)!

Hälsolivs Erika Kits Gölevik ger sina bästa tips!

Låt oss vara ärliga: Det är mörkt och kallt. Det krävs lite mer insats för att jobba upp energin nu. Det betyder att du måste bestämma dig. Hur vill du må? Och vad kan du göra för att må så. Sen… gör en plan och håll dig till den. Alla bra hälso- och träningsknep har en sak gemensamt: De fungerar – men bara om du följer dem!

Hälsolivs tränare och yogalärare ger dig sina bästa energi- och humörtips!

1. Fortsätt ta njut-pauser

Du vet på våren och sommaren… hur vi pausar, lutar oss mot en husvägg och låter solens strålar värma ansiktet en stund. De pauserna, de korta små njutstunderna gör dig lugnare, mer närvarande och påverkar din stressnivå markant. Så ta en stund att fundera på vad som ger din vardag guldkant. Vad älskar du? Skriv ner det! Är det tystnaden i bilen efter att du precis löst morgonens familjelogistik? Är det dagens första kopp kaffe? Ett bra korsord. Känslan av att svettas? Att stå på händer? Soluppgången på väg till jobbet? Tekoppen innan läggdags? Barnskratt? En spinnande katt. Glad hund? Är det känslan i kroppen efter ett riktigt bra yogapass? Skriv ner allt! Det gör att du börjar se de små sakerna. 

Och sedan – varje gång du ser dem: stanna upp! Ta ett djupt andetag. Och ge dig själv den stunden, spring inte förbi den.

LÄS OCKSÅ: 7 saker du INTE ska göra när du nystartar 

2. Gå ut i naturen!

Att vistas i naturen kan sänka ditt blodtryck och minska känslan av stress. Det är bland annat ljudet från trädens blad i vinden som ger effekt visar en studie från Stockholms universitet. Så på med mycket kläder och gå ut – även när du inte känner för det!

En japansk studie (publicerad i International Journal of Immunopathology and Pharmacology) har även visat att när vi andas in små mängder luftburna växtkemikalier i skogen så verkar antalet NK-celler (naturliga mördarceller) som sägs kunna bekämpa cancer öka. 

LÄS OCKSÅ: 6 knep som lurar kroppen att bränna fett 

3. Satsa på pulsträning

20 minuters ökad puls stärker inte bara ditt hjärta och din kropp – det ökar utsöndringen av ämnen som dopamin, serotonin och noradrenalin vilket både förbättrar din koncentrationsförmåga och hjälper mot depression. Studier visar att dagliga promenader fungerar lika bra som piller mot depression – och att återfallsrisken dessutom är markant lägre för de som behandlades med motion i stället för piller. Läs mer om detta i boken Hjärnstark. 

När du stressar ökas utsöndringen av stresshormonet kortisol i kroppen, samma sak händer faktiskt när du konditionstränar. Men med den stora skillnaden att efter avslutad träning sjunker nivåerna till en lägre nivå än de var innan. Det gör att träning gör dig mer stresstålig!

LÄS OCKSÅ: Överläkaren: Träna rätt för hjärnan – och minska stressen 

4. Lyft tungt

Vill du ha en anledning att stanna till vid utegymmet? Varsågod: En tränad muskel tillverkar ett enzym som kan bryta ner kynurenin, ett ämne som bildas vid stress och kan ge symtom på depression. Du bygger alltså inte bara starka muskler när du lyfter, utan både stresstålighet och skydd mot depression.

LÄS OCKSÅ: Stor guide till styrketräning 

5. Yoga

Yoga ger den perfekta kombinationen av ny energi och lugn. Att röra sig synkroniserat med andningen och vända upp och ner på kroppen gör dig närvarande och ökar blodtillförseln till hjärnan. Att stretcha musklerna gör det även lättare att slappna av och i samma takt som de fysiska spänningarna släpper kommer din mentala stressnivå sjunka markant. 

Svårt att veta var du ska börja? Här kan du läsa mer om vilken yoga som passar just dig.