Styrketräning är viktigare än vi tror
Styrketräning är viktigare än vi tror Foto: Shutterstock

Den livsviktiga träningen som många missar

Många av oss vet om att träning är det bästa vi kan göra för vår hälsa.

Vad de flesta däremot inte tänker på är att man måste variera sin träning och inte bara hålla på med kondition.

Folkhälsomyndigheten i England (PHE) har kommit ut med en rapport som visar ganska tydligt att bara en av tre män och en av fyra kvinnor tränar på rätt sätt för att dra nytta av träningens mirakelförmåga. Om man stärker sin muskel- och benmassa genom styrkeövningar mår man bättre och minskar risken för att dö i förtid. Det gäller även personer som är 65 och över.

Vad gäller äldre personer, så ökar risken för att falla med 76% om man är otränad och om man en gång har ramlat så trefaldigas risken med dålig muskelstyrka. Styrke- och balansövningar gör dig inte bara starkare utan påverkar även ditt humör och ökar dina energinivåer.  

LÄS MER: Stor guide till styrketräning - övningar och inspiration 

Viktigt att kombinera kondition med styrketräning

- Att vara aktiv handlar inte bara om att få upp pulsen, även om det är ett väldigt bra sätt att inleda sin träning på, berättar Dr Zoe Williams, PHE i ett pressmeddelande. 

Det är aldrig för sent att börja. Det verkar vara så att vår muskel- och benmassas styrka peakar vid 30 år ålder och efter det behöver man träna för att bibehålla den då den minskar med åren. Bensköra personer bör naturligtvis träna utefter förmåga men även de kan tänka på att kombinera kondition med styrkeövningar. Bästa är att höra efter med sin läkare vad man kan träna i dessa fall. 

LÄS MER: Enkla träningen som ger dig minst fem år till i livet 

Träning påverkar positivt under jobbiga perioder

Att kombinera styrke- och balansträning med konditionsträning verkar vara receptet för att hålla sig frisk. Pulshöjande promenader räcker långt. Man behöver inte springa maraton alltså. Och inte heller börja med tyngdlyftning. Det verkar räcka med 150 minuter av pulshöjande aktiviteter tillsammans med styrkeövningar två eller flera dagar per vecka för att man ska hålla sig frisk längre. För kvinnor gäller det speciellt under perioder då fysiska förändringar ändå sker i kroppen, som vid graviditet eller klimakteriet. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + duscholja från L´Occitane & necessär. Köp nu!