Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Träning

Publicerad 21 okt 2016 19:00

Därför spelar det så stor roll NÄR du tränar

Musklerna är effektivast när vi är som mest vakna enligt en ny amerikansk studie.

Musklerna är effektivast när vi är som mest vakna enligt en ny amerikansk studie.

1/2

Foto: iStock

Låt kroppen vara med och bestämma när DU ska träna.

Låt kroppen vara med och bestämma när DU ska träna.

2/2

Foto: Vadym Drobot

Skippa träning på morgon eller sen kväll om du vill maxa dina resultat.

Mest effektivt om du är ute efter att bygga muskler eller vässa konditionen är istället att träna under dagen.

Många av oss väljer att träna tidigt på morgonen eller på kvällen, eftersom det är svårt att komma ifrån jobbet eller studierna under dagen. Men om du har möjlighet: gå till gymmet eller ta den där löprundan någon gång på eftermiddagen, när det fortfarande är ljust ute. Då är nämligen kroppen som mest mottaglig för träningen, och du kommer att orka mer. Ny forskning från Northwestern University i Chicago visar att musklerna är effektivast när vi är som mest vakna, rapporterar Mail Online.

LÄS OCKSÅ: 11 myter om hälsa och träning

Mer energi vid vissa tidpunkter

Musklerna har nämligen en egen "kroppsklocka", eller rytm, som förändras allteftersom dygnet fortskrider. Vid vissa tidpunkter på dagen är samspelet mellan klockan och syret i kroppen bättre, vilket gör det lättare att producera energi. Den amerikanska studien gjordes visserligen på möss, men forskarna har goda skäl att anta att resultatet går att applicera på människor, eftersom samma gener som var avgörande i experimentet finns även hos oss.

Något förenklat: vi gör bäst i att träna när vi har som mest ork, och denna infaller snarare mellan klockan 12 och 18 än före 09 och efter 19.

LÄS OCKSÅ: Experten: Så ska du äta före & efter träning 

Bättre träna efter jobbet än före

Så kolla om din arbetsplats tillhandahåller lunchträning – eller försök att komma ifrån jobbet i tid, så att du hinner ett pass före middagen. Mycket bättre för sömnen också: ju senare vi tränar, desto svårare blir det att somna sen. Och vem vill inte ha sovmorgon hellre än att släpa sig iväg till cykelpasset med grus i ögonen? Låt kroppen vara med och bestämma, så kommer du att bli starkare.

 LÄS OCKSÅ: Därför ska du ALDRIG gå till gymmet bakfull

Relaterat