Önskar du att du var mer av en morgontränare och mindre av en sjusovare?
Sluta plåga dig själv och sov ut i stället - det spelar ingen roll om du tränar på morgonen eller kvällen.
1 AV 2
Önskar du att du var mer av en morgontränare och mindre av en sjusovare?
Foto: Fotolia
2 AV 2
Sluta plåga dig själv och sov ut i stället - det spelar ingen roll om du tränar på morgonen eller kvällen.
Foto: Fotolia

Därför ska du sova ut i stället för att morgonträna

Ligger du hellre kvar i sängen än tränar på morgonen?

Sluta ha dåligt samvete!

Det finns faktiskt en vits med att välja lite extra sömn framför gymmet.

Cornelia Thomasson

Klockan ringer halv sex. Tanken är att du ska ut och jogga innan jobbet. Men du känner dig trött och funderar du på att ge snooze-knappen ett tryck eller två. Sova vidare eller träna, det är frågan?

Eller är det ens en fråga? Det finns tusentals hurtiga morgonmänniskor där ute som skulle rösta för att du tar dig upp ur sängen för att träna. Kanske säger de att morgonträning är mer effektiv än kvällsträning, att du kommer prestera bättre och så vidare.

Men det finns faktiskt gott om skäl att dra upp täcket till hakan och slumra vidare.

Det är INTE bättre att träna på morgonen än på kvällen

För det första: Det spelar ingen roll när på dygnet du tränar. I en sammanställning av 70 olika studier om morgon- och kvällsträning konstaterade forskarna att det faktiskt inte spelar någon roll när, så länge träningen blir av.

Ett träningspass effektivitet beror på andra faktorer, som vad för slags träning det är.

2012 kom också rön om att det inte spelar någon roll när på dygnet du motionerar, men att effekterna är som bäst om man tränar vid ungefär samma tidpunkt. Med andra ord: Gillar du att göra marklyft och svinga kettlebells på kvällen - fortsätt med det och sov den där extra timmen.

LÄS OCKSÅ: Sömnforskaren krossar 7 vanliga myter om sömn

Du presterar bättre om du får sova ordentligt

Om du haft en tuff natt finns det ytterligare ett argument till att välja att sussa vidare: Träningen kommer antagligen gå sämre än vanligt.

De flesta av oss behöver sova ungefär sju timmar per natt. Även om du tänker att du kan klara dig på fem timmars sömn en eller två nätter så har det visat sig att sömnbrist kan få direkta konsekvenser: Koordination, koncentration och uthållighet försämras.

LÄS OCKSÅ: Då ska du träna - om du vill maxa ditt träningspass 

Sömnbrist är farligt - men du kan "sova ikapp"

Även om du ÄR typen som vill förlägga din motion till arla morgonstund så finns det tillfällen då det är bättre att välja sömnen framför gymmet.

Sömn är inte något att rycka på axlarna åt, det är kroppens chans till återhämtning, vila och självreparering. Sömnbrist ger direkta konsekvenser (se ovan!) men också långsiktigt i form av förhöjd risk att drabbas av sjukdomar som Alzheimers. 

När det också finns forskning som stöder att du kan ta igen förlorad sömn, varför inte ta den chansen?

Källa: thrillist