Hård kväll igår? Då går du bäst i att skippa gymmet i dag.
1 av 2: Hård kväll igår? Då går du bäst i att skippa gymmet i dag. Foto: iStock
Kombinationen av alkohol i blodet och intensiv fysisk aktivitet gör dig mer uttorkad, vilket påverkar muskler och flera organ negativt.
2 av 2: Kombinationen av alkohol i blodet och intensiv fysisk aktivitet gör dig mer uttorkad, vilket påverkar muskler och flera organ negativt. Foto: iStock

Därför ska du ALDRIG gå till gymmet bakfull

Ute i går?

Då kan du skippa gymmet i dag.

Det finns inga hälsofördelar med att svettas ut alkoholen, säger läkare.

Känner du dig nyttigare om du motar baksmällan med en tripp till gymmet? Trots trötthet, molande huvudvärk och kemisk ångest ställer du dig på löpbandet och kör järnet, med förhoppningen att endorfiner ska göra dig pigg inför resten av dagen?

TÄNK OM, för inte bara ökar en sliten och svag kropp risken att trampa snett eller göra sig illa på andra sätt: dessutom gör kombinationen av alkohol i blodet och intensiv fysisk aktivitet dig ännu mer uttorkad, vilket påverkar både muskler och flera organ negativt.

LÄS OCKSÅ: Blir du också sjuk när du börjar träna? Här är förklaringen

För brittiska Metro berättar idrottsläkaren Damion Martins vad som händer i kroppen dagen efter en blöt kväll. Alkoholen bryts delvis ner till ättiksyra, medan resterna "sköljs ut" som gifter via andning, urin och svett. Ju mer uttorkade vi är, desto större blir koncentrationen av toxiner i exempelvis svetten. Och det låter ju bra att kroppen gör sig av med slagg - men nix, hela processen och förekomsten av skadliga ämnen har snarare förödande effekter på fysiologin.

Bakis? Då är musklerna mer ömtåliga

Alkoholen ökar nämligen nivåerna av kreatinkinas och mjölksyra i kroppen, vilket gör musklerna mer ömtåliga än vanligt. Om man springer på bakfyllan är till exempel risken stor att man drabbas av både muskelspänningar, kramper och sammandragningar.

Doktor Damion Martins råd är glasklart: har man druckit mer än 1-2 glas vin, öl eller sprit kvällen före ska man INTE köra vare sig konditionsträning eller styrketräning - utan vila och fokusera på att återfukta kroppen. Hans bästa dagen-efter-tips: drick mer vatten än du tror att du behöver, undvik kaffe och tänk inte ens tanken att du ska träna.

LÄS OCKSÅ: 8 vanliga fel du gör med kosten när du tränar

Så tacklar du en baksmälla – enligt läkaren

* Gå INTE och träna.

* Stanna hemma.

* Vila kroppen så mycket du kan.

* Drick massor av vatten.

* Undvik kaffe (koffein är uttorkande).

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!