Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 21 aug 2014 16:00

Därför går du ner i vikt med löpträning

Foto: Viktor Cap

Löpning är suveränt för den som vill gå ner i vikt. Fettförbränningen får en skjuts både hos den som joggar långsamt och länge och hos den som springer kort och intensivt, förklarar näringsfysiologen Kristina Andersson.

Det finns en populär myt om att den som vill gå ner i vikt måste springa lugnt och länge – så kallad lågintensiv träning. Men det stämmer inte, förklarar Kristina Andersson, näringsfysiolog och en av författarna till boken ”Äta, träna, leva!”.

– Det finns ingen minimitid som krävs för att fettförbränningen ska sättas i gång. Om man räknar hur mycket fett som förbränns den närmaste timmen – då vinner lågintensiv träning. Räknar man hur mycket fett som förbränns det kommande dygnet skulle åtminstone jag köra högintensiv träning. Då förbränns kolhydrater under träningen, men vid vilan efteråt är förbränningen av fett högre.

 

Kristina Andersson råder dem som vill gå ner i vikt att inte fokusera så mycket på hur många kalorier som förbrukas under själva aktiviteten.

– Bara det att du är fysiskt aktiv kommer att öka din totala förbränning – det är det som är den stora vinsten, inte hur mycket du förbränner under ditt träningspass. Att du tränar gör att du har högre förbränning även när du ligger och sover på natten, säger hon.

 

Möjligheten att anpassa träningen helt efter sina egna förutsättningar gör löpning till en toppenaktivitet för den som tränar i syfte att tappa kilon.

– Löpning är väldigt flexibelt. Det är väldigt enkelt att få till och i stort sett alla kan springa i sin takt, hur snabbt eller långsamt man vill, säger Kristina Andersson.

 

Löpning vs promenad:

Kolhydrater och fett är kroppens två främsta bränslekällor. När du rör dig förbrukar kroppen mer energi du gör av med fler kalorier.

Den danska träningsexperten och för- fattaren Lotte Rye Arndal, som bland annat skrivit boken "Mere energi", har tagit fram ett räkneexempel som visar kaloriförbrukningen vid 30 minuters promenad respektive löpning.

Vid en rask promenad står fett för en större procentuell andel av den totala förbränningen än vid löpning men du gör av med fler kalorier totalt genom att springa. Därmed förbränner du också mer fett.

 

Promenad 30 minuter:

Förbrukade kalorier: 240.

Varav 40 procent från fett: 96.

60 procent från kolhydrater: 144.

 

Löpning 30 minuter:

Förbrukade kalorier: 450.

Varav 24 procent från fett: 108.

76 procent för kolhydrater: 342.