Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 7 sep 2015 15:08

Därför fortsätter vissa träna – och andra inte

<span>Du måste tycka att det är kul – annars kommer du inte att fortsätta på sikt. Testa dig runt och försök hitta din grej. </span>

Du måste tycka att det är kul – annars kommer du inte att fortsätta på sikt. Testa dig runt och försök hitta din grej.

1/2

Foto: Shutterstock

Att lägga dig på soffan efter en tuff arbetsdag kan i många fall kännas lockande. Men sanningen är att du får mer energi och kraft av ett jobbigt träningspass. Du måste bara ta dig dit... eller träna hemma.

Att lägga dig på soffan efter en tuff arbetsdag kan i många fall kännas lockande. Men sanningen är att du får mer energi och kraft av ett jobbigt träningspass. Du måste bara ta dig dit... eller träna hemma.

2/2

Har du också sneglat avundsjukt på den där vännen eller kollegan som tränar fem gånger i veckan – och har gjort det så länge du kan minnas?

Önskat att du kunde få in samma rutin – och tycka svettiga gympass är roligt?

Låt oss vara ärliga: det kräver lite tid.

Men här kommer några råd som kan underlätta förvandlingen.

För vissa är träningen som vilken vardagssyssla som helst. De ställer klockan på sex och är på gymmet en kvart senare. Vid åtta har de ätit frukost, borstat tänderna och är på väg till jobbet. Och kvällen är helt fri!

Men för många andra är träning, och i synnerhet morgontidig sådan, ett berg att bestiga. Kanske har de lyckats bättre i perioder, men just nu går det inte att motivera sig.

För att få in en träningsrutin som blir bestående måste man planera utifrån sin livssituation – och kanske prioritera lite annorlunda.

Med inspiration av tidningen Health listar vi tolv saker att tänka på om du vill lyckas bli en hurtbulle.

1. Gör det bekvämt för dig

Det kanske låter frestande och roligt att gå på samma aerobicsklass som bästa kompisen? Men om du måste åka över halva stan för att komma till rätt anläggning, är det verkligen värt det då?

Välj träningsformer och center som passar in i ditt vardagsschema – och som inte tar för mycket av din tid i onödan. Kanske vill du gå till ett gym alldeles i närheten av ditt hem, så att du enkelt kan beta av träningen före morgonduschen eller mellan jobbet och middagshandlingen? Eller så passar det dig bättre att träna på lunchen – och då är ett gym i närheten av jobbet så klart att föredra.

2. Skaffa kort på ett gym

Man måste inte vara medlem på ett gym, det går utmärkt att komma i form på egen hand. Men ofta är det lättare att hitta inspiration och motivering bland andra motionärer och instruktörer.

Dessutom är det skönt att vara oberoende av vädret på gymmet kan du springa milen även när det spöregnar och blixtrar ute. Och sent på kvällen kanske du hellre vill träna tryggt inomhus än ensam i ett mörkt löpspår?

3. Skippa gymmet

På samma gång: skippa gymmet då och då. Kanske är det mer tidseffektivt att göra armhävningar, benböj och situps hemma just i dag – eller så behöver du vila helt från träningen?

Ibland orkar vi inte vara bland folk – och då kanske det passar bättre med en löprunda utomhus. För mycket schemalagda klasser kan dessutom lätt ta kommando över vår fritid. Låt dagsformen i kropp och huvud, och inte bokningen i mobilen, avgöra om och hur du ska träna.

LÄS OCKSÅ: Träna hemma – Din PT visar 5 enkla och effektiva övningar 

4. Hitta din grej

Nej, bara för att löpning hajpas över hela världen betyder det inte att DU kommer tycka det är roligt att springa långt. Och bara för att en kompis "älskar" att pressa sig till spykänsla under ett tufft crossfitpass betyder det inte att DIN kropp trivs med samma hets.

Ge inte upp efter ett tradigt spinningpass, utan testa andra cykelklasser – eller andra klasser överhuvudtaget. Stora gym har ofta ett varierat gruppträningsutbud, med något för alla smaker och nivåer.

5. Hitta din favoritinstruktör

Inget är så effektivt som en instruktör som får dig att längta till måndagsträningen under helgen. En ledare som peppar dig att göra ditt bästa och nå dina mål, samtidigt som hon eller han inspirerar och får dig att skratta och må bra under passet.

Vem vi går ihop med och hur vi vill bli instruerade är högst individuellt, så testa dig fram tills du finner din personliga favorit. Och när du väl hittat rätt kan du lika gärna prova samtliga av favoritinstruktörens klasser, eftersom chansen är stor att du kommer bli lika peppad av henne/honom vid andra träningsformer.

6. Låt inget rubba din träningsplan

Ibland måste man ställa in ett pass på grund av sjukdom, orkeslöshet eller någon privat angelägenhet. Men i övrigt: försök skapa en träningsritual som du håller på stenhårt.

Kanske bestämmer du dig för att ALLTID köra spinning på måndagar och torsdagar – och då är det "nej tack" till kompisars inviter som gäller, hur frestande de än låter. Efter ett tag lär de sig (och accepterar) att du är upptagen just de här kvällarna.

Vissa personer mår bra av att ha "fasta" träningstillfällen över en längre tid, andra gör sin planering på söndag kväll, för en vecka framåt.

Och OBS! Ibland måste man naturligtvis göra undantag. Det kanske inte är läge att banga en nära väns födelsedagsfest eller en Sverigekonsert med en idol?

7. Gå upp tidigare

Ställ klockan en timme tidigare än vanligt så hinner du med en löprunda eller ett gymbesök före frukost. Många motionsanläggningar erbjuder dessutom tidiga gruppass, med exempelvis core eller cykling.

Studier har visat att personer som motionerar på morgnarna är mer benägna att hålla i sina träningsvanor än dem som väntar till eftermiddagen. Då är det lättare att man ställer in av trötthet eller faller för spontana aktiviteter – och hur skönt är det inte att ha bockat av det där måstet redan när man börjar sin arbetsdag?

LÄS OCKSÅ: Därför ska du börja din dag före kl 06.00

8. Gå och lägg dig i tid

Om du ska palla med tidig morgonträning måste du vakna utsövd. Och bra sömn är a och o för att du ska orka träna i veckorna överlag. Så skippa sena kvällar framför för tv:n och skapa bra rutiner, så att du kan somna när du lägger dig. Lyckligtvis brukar detta leda till en god spiral: träning gör nämligen att man sover bättre, har forskning visat.

LÄS OCKSÅ: 14 bästa knepen – för att vakna pigg

9. Se träningen som lyxtid

Det går faktiskt att göra träningen till ett nöje, även när den är svettig. Till exempel: lyssna på din favoritpodcast när du springer, alternativt sätt ihop en Spotifylista med dina bästa låtar.

Se träningstillfället som en lucka för egentid, då du får rå om dig själv en liten stund. Kanske kopplar du av i bastun efteråt – eller så gör du det till en vana att äta brunch med vännerna efter lördagsträningen?

10. Bli mer matmedveten

Att räkna kalorier och gå på dieter är inget att eftersträva – men de flesta av oss kan behöva lite vägledning i mat- och livsmedelsdjungeln. Så varför inte läsa på om nyttig och träningsanpassad kost?

När man lär sig vad kroppen behöver som bränsle inför och efter ett pass får man ut mer av träningen, med snabbare resultat. Och det i sin tur motiverar en att fortsätta.

11. Sätt upp mål – som är rimliga

Sätt hellre upp flera små delmål som du prickar av allteftersom, än ett större som kommer att kännas som Mount Everest. Och var rimlig: kanske ska du kunna springa fem kilometer i sträck först om ett par månader, inte om två veckor?

Allt behöver inte handla om siffror heller – du kanske vill se en bicepskontur i slutet av året? Då kan det vara smart att rådfråga en gyminstruktör eller personlig tränare, som kan förklara hur du tränar effektivt för att nå dit.

12. Åk på träningsresa

Att åka på en organiserad träningsresa kan fungera lite som en kickoff: du blir inspirerad att komma i gång av professionella instruktörer, som låter dig testa olika motionsformer och ger dig genvägar till rätt teknik.

Träning under semestern är överhuvudtaget ett bra sätt att hålla i dina nya vanor, eftersom du undviker de där "farliga" uppehållen. De flesta stora hotell har bra gym, där du kan köra någon halvtimme före eller efter dagens aktiviteter.

Faktiskt brukar det göra resan ännu lite härligare, eftersom man mår bättre och slipper det dåliga samvetet när man ser till att röra på sig mellan bad, shopping och restaurangbesök.

LÄS OCKSÅ: Sara: "Man är där för att träna och ha kul"