Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Träning

Publicerad 5 jun 2018 15:00

Därför är din träningsvärk som värst dag två

Gör det ont i hela kroppen? Även två dagar efter du tränade?

Gör det ont i hela kroppen? Även två dagar efter du tränade?

1/2

Foto: Shutterstock

Lugn, du är inte ensam.

Lugn, du är inte ensam.

2/2

Foto: Shutterstock

Om du någon gång upplevt träningsvärk så vet du att dag två kan vara en riktig pina.

Och då snackar vi "kan-knappt-röra-mig"-värk.

Det vidriga fenomenet har till och med ett namn och ja, det finns knep för att motverka smärtan.

Lite träningsvärk efter ett pass får du räkna med. Helt rimligt. Men när värken återvänder med hämndbegär lika stort som Mount Everest även dag två får det väl ändå räcka?

Tydligen inte. Och fenomenet är faktiskt så vanligt att det fått ett helt eget namn - DOMS eller delayed onset muscle soreness. Försenad träningsvärk på ren svenska.

Exakt varför vi får träningsvärk från första början finns det många teorier om. Enligt sajten Womens Health kan en förklaring vara att kroppen försöker läka skadade muskelfibrer vilket skapar tillfällig inflammation i kroppen.

ANNONS: Från soffpotatis till löpare! Hitta ett lopp som passar dig (EXTERN LÄNK)

Träningsvärk = inflammation i kroppen?

Det är nämligen så våra muskler växer och blir starkare. När vi tränar bryts muskelfibrer ner för att sedan byggas upp igen. För att läkeprocessen ska fungera frigörs olika typer av hormoner i kroppen för att hantera de "skadade" delarna.

Det säger träningsexperten och läkaren Jordan Metzl som menar att det är först under dag två som hormonerna verkligen attackerar inflammationen på allvar.

LÄS OCKSÅ: Därför får du så lätt håll när du anstränger dig 

Enligt träningsfysiologen Peter McCall är det ingen specifik träningstyp som leder till DOMS, men lägger till att risken ökar när du utmanar dig själv.

– Om du styrketränar med tyngre vikter än vanligt eller spring snabbare än du brukar så får du träningsvärk, säger han till Womens Health.

Även excentrisk träning sägs vara en faktor som ökar sannolikheten. Den excentriska fasen är exempelvis när du sänker ner din arm i en biceps curl, muskeln blir då längre. Motsatsen är koncentrisk träning, alltså när du drar upp armen igen och muskeln blir kortare.

Bicep curl.

Foto: Shutterstock

Går det att förebygga träningsvärk?

DOMS är i många fall svår att komma runt. Men enligt experterna är vätska synnerligen viktigt. Peter McCall tipsar även om att ett bastubesök hjälper till att öka kroppens cirkulation vilket kan mota fenomenet grind.

Du kan också försöka vara aktiv under din återhämtning. Jordan Metzl rekommenderar cykling, yoga och foam roller-övningar.

Detta är som sagt en av många teorier kring träningsvärk. Enligt fysioterapeuten Åsa Söderberg, som Hälsoliv tidigare pratat med, finns det fler förklaringar som kan ligga bakom och samverka. Träningsvärk behöver inte heller vara ett kvitto på att ditt träningspass varit fantastiskt.

– Bland mina klienter verkar också träningsverken vara väldigt individuell, vissa känner den jättestarkt och andra inte alls, säger hon.

ANNONS: Har du funderat på att börja springa? Hitta en träningsgrupp för just dig (EXTERN LÄNK)