<p>Alltid sjuk efter att du har börjat med träningen? Oftast beror det på att du inte lyssnar på din kropp enligt läkaren Johan Armfelt. <br></p>
1 av 2: <p>Alltid sjuk efter att du har börjat med träningen? Oftast beror det på att du inte lyssnar på din kropp enligt läkaren Johan Armfelt. <br></p> Foto: Shutterstock
<p>Johan Armfelt har arbetat som läkare i över 30 år.</p>
2 av 2: <p>Johan Armfelt har arbetat som läkare i över 30 år.</p> Foto: Cornelia Nordström

Blir du också sjuk när du börjar träna? Här är förklaringen

Det är långt ifrån ovanligt att uppleva feber, känna dig förkyld eller sjuk eller få ont i halsen när du kommer igång med din träning igen.

Känner du igen den onda spiralen?

Här förklarar läkaren Johan Armfelt vad du gör för fel – och hur du ska tänka i stället.

Du har bestämt dig: nu SKA du börja träna. Oavsett om orsaken till uppehållet är sjukdom, semester eller att du aldrig har varit en hurtbulle – alla kan ju ändra sina levnadsvanor?

Men tji fick du – för entusiasmen i cykelsalen eller löpspåret är snabbt utbytt mot besvikelse och frustration. Bara efter två pass känner du förkylningen komma krypande i kroppen, med halsont och huvudvärk som följd.

Varför är det så här? Varför blir man alltid sjuk när man äntligen bestämt sig för att köra på?

LÄS OCKSÅ: Michael Mosley: Övningen som gör att du slipper gå 10 000 steg om dagen

Många gör felet att dra igång med träningen för tidigt

Enligt specialistläkaren Johan Armfelt är den främsta förklaringen att man inte lyssnar på sin kropp:

– Det kan vara så att man har fått en virusförkylning, som satt sig i de övre luftvägarna. Och är det mer än en lätt, klar snuva så ska man inte träna. Det förstår de flesta, så de vilar och blir bättre. Men så gör många felet att de drar i gång igen lite för tidigt, när infektionen fortfarande finns kvar i kroppen. Då aktiverar man förkylningen på nytt.

INSPIRATION: Träningsexperten testar olika träningsformer

För att undvika att sjukdomen blossar upp igen måste man invänta läkning, säger Johan Armfelt. Man bör ha varit feberfri två-tre dagar innan man snör på sig gympadojorna.

– Man ska känna sig frisk till 95 procent. Är man feberfri med lite lätt, genomskinlig snuva så kan man träna, i lugnt tempo. Märker man att man blir sämre efter den lätta träningen så måste man vila helt.

– Men det här är också individuellt. En del är väldigt känsliga för att träna när man inte är helt frisk och andra klarar det bättre. Man får lära känna sin kropp.

TIPS! Video: Träna hemma – 5 enkla övningar som ger resultat

"Man får ingen effekt av träningen när man är sjuk"

Det behöver heller inte vara så att den nyutbrutna sjukdomen är en konsekvens av fysisk ansträngning. Vissa människor är helt enkelt mer benägna att drabbas av förkylningar i förlopp.

– Man får två förkylningar i rad, fast man är frisk emellan. Trots att det inte finns någon koppling så tror man att det beror på träningen.

Rådet är detsamma: efter varje förkylning ska man vänta ett par dagar och inte börja träna direkt.

– Man får ingen effekt av träningen när man är sjuk. Om man går och grämer sig över att tappa form och kondition så bör man tänka om. Träning vid sjukdom ökar inte din fysiska kapacitet, det försämrar den snarare, säger Johan Armfelt.

Då kan du börja träna efter sjukdom

När du varit feber- och värkfri i två-tre dagar. Det går att lyfta hantlar med lättare huvudvärk – men löpning, cykling och simning ska undvikas.

Om mängden snuva är måttlig – och den är klar i färgen och inte grön eller gul, vilket tyder på bakteriell infektion.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!