En grundläggande förutsättning för att löpningen tillsammans ska fungera är att man är tydlig med hur man vill ha det. Vill du inte att din partner ska pusha dig? Säg det direkt.
1 av 2: En grundläggande förutsättning för att löpningen tillsammans ska fungera är att man är tydlig med hur man vill ha det. Vill du inte att din partner ska pusha dig? Säg det direkt. Foto: Shutterstock
Att lösa konflikter kan bli lättare om man springer sida vid sida.
2 av 2: Att lösa konflikter kan bli lättare om man springer sida vid sida. Foto: Shutterstock

Bästa och sämsta med att springa med din partner

Att löpträna tillsammans som par ger er inte bara bättre kondition. 

Det kan också stärka relationen och göra att ni blir mer attraherade av varandra. 

Men det gäller att undvika fallgroparna –  för att träningen inte ska slita på ert förhållande. 

Att bege sig ut i löpspåret tillsammans med sin partner är den bästa formen av träning för vissa par – medan andra inte skulle göra det ens om de fick betalt. Stora skillnader i kondition eller uthållighet kan vara en orsak, eller att den ena är så tävlingsinriktad att allt går ut på att visa sig vara bättre än den andra. 

Det kan ändå vara värt att ge den gemensamma löpningen en chans. För det kan vara utvecklande för er relation och till och med göra att ni blir mer attraherade av varandra. I en undersökning som gjorts bland par som tränar ihop så kände en tredjedel större fysisk attraktion till varandra efter träningen, skriver brittiska magasinet Stylist

Jämför löpning med sex

Men det finns så klart också nackdelar med att träna ihop med sin kärlekspartner. 

– Att springa tillsammans kan vara väldigt förstärkande eller potentiellt frätande för relationen, säger doktor Harriet Heal till Stylist.

Hon jämför löpningen med sex – dynamiken är ungefär den samma. För att det ska bli bra måste man kunna berätta för varandra hur man vill ha det. Vill man till exempel bara ha försiktig uppmuntran, utan att känna sig för pushad, måste man vara tydlig med det från början. 

Kan göra er bättre på att lösa konflikter

För att få det att fungera ska man inte heller pressa sig själv för hårt för att hålla samma tempo, eller orka lika långt, som sin partner. Den med bäst kondition får i stället anpassa sig till den andra, säger tränaren James Stirling till Stylist. Ni kanske måste börja med att varva löpning med gång, för att bygga upp konditionen, och en bra löppartner ska stötta det. 

Får man det grundläggande att fungera kan löpningen få effekter även på ens förmåga att samarbeta i stort. Och även vara en bra aktivitet för att lösa konflikter. 

- Rent praktiskt kan det vara lättare att ha svåra diskussioner sida vid sida, forskning visar att det är mindre konfrontativt, säger doktor Harriet Heal till Stylist. 

LÄS OCKSÅ: Kom i gång! 4-veckors löpschema för nybörjare 

LÄS OCKSÅ: 5 vanliga misstag som nya löpare gör 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av ToppHälsa + trådlösa hörlurar från adidas. Köp nu!