Forskaren och psykologen Niclas Almén ger sex enkla och snabba sätt att få kontroll över din återhämtning.
Forskaren och psykologen Niclas Almén ger sex enkla och snabba sätt att få kontroll över din återhämtning. Foto: Eva Lindblad / Shutterstock

6 enkla knep – så får du bra återhämtning

I riskzonen för utmattning? Du är inte ensam.

Långvarig stress är en av de främsta orsakerna till sjukskrivningar i dag.

Trenden tycks svår att vända, men forskaren och psykologen Niclas Almén menar att svaret inte ligger i att ta bort allt som stressar oss. 

I stället måste vi bli bättre på att återhämta oss – något som kan vara mycket roligare än det låter.

Här är hans sex bästa återhämtningstips.

Cornelia Thomasson

Stress kan verkligen lägga sig som en blöt yllefilt över tillvaron och kväva så väl kognitiv förmåga som sexlust och kreativitet. Går man runt med höga stressnivåer under en längre tid riskerar man dessutom att insjukna i utmattningssyndrom. 

Men måste man eliminera stressen för att behålla hälsan? Nej, det är varken lämpligt eller möjligt, menar psykologen och stressforskaren Niclas Almén. Ett överdrivet undvikande av stressfyllda situationer kan både skapa mer oro och göra livet tämligen tråkigt.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Hälsoliv är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill