Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Presenteras av Swiftr, all träning i ett medlemskap

Är träningsvärk kvitto på att du tränat rätt?

Det ömmar, drar och pulserar. Dagen efter träningspasset kan det vara jobbigt att resa sig från skrivbordet eller gå nedför trappor.
Men varför får vi träningsvärk och är det verkligen ett kvitto på att vi har tagit i?

Det ömmar, drar och pulserar. Dagen efter träningspasset kan det vara jobbigt att resa sig från skrivbordet eller gå nedför trappor. Men varför får vi träningsvärk och är det verkligen ett kvitto på att vi har tagit i?

1/2

Foto: ISTOCKPHOTO

Träningsvärk har ingenting med träningseffekten att göra

Träningsvärk har ingenting med träningseffekten att göra

2/2

Foto: iStock

Träningsvärk kommer som ett brev på posten efter ett tungt träningspass.

Men varför får vi träningsvärk och är det verkligen ett kvitto på att vi har tagit i? Hjälper det med stretching? Och bör man träna med träningsvärk?

Vi reder ut begreppen med fysioterapeuten och personliga tränaren Åsa Söderberg.

Är det farligt att träna med träningsvärk?

– Nej det är det inte. Däremot kan det fördröja återhämtningen och eventuellt minska prestationen. Bäst är att variera sin träning. Träna inte samma sak två dagar i rad.

LÄS OCKSÅ: Stor guide till styrketräning - så når du ditt mål

Vad händer i kroppen när vi får träningsvärk?

– Den frågan har forskarna försökt svara på hur länge som helst! Sanningen är att vi inte riktigt vet vad det är som händer i kroppen när vi har träningsvärk. Men forskarna börjar vara överens om vilken typ av belastning som skapar träningsvärken. När muskeln förlängs under belastning, det som kallas den excentriska rörelsen, får vi träningsvärk. Att bromsa en rörelse, som att springa i nedförsbacke eller sänka ner ett par hantlar i en bicepscurl är alltså det som gör att vi får träningsvärk.

KOM IGÅNG: Vilken träning passar dig? Swiftr har all träning i ett medlemskap (Annons)

Många tror att träningsvärk beror på att musklerna skadas…

– Ja, det finns en massa olika teorier. Vissa pratar om att träningsvärken beror på mjölksyra i muskeln, andra menar att skador i muskelcellernas cellmembran skulle orsaka det. Inflammation i muskeln är också en teori. En nyare teori som har kommit fram är att träningsvärk inte alls beror på att musklerna skadas, som många tror, utan att det är förstärkningen av muskeln som känns.

LÄS OCKSÅ: Ryggövningar - så får du en stark rygg

Hur snabbt kommer träningsvärken?

– Träningsvärk kommer aldrig direkt efter ett pass, då är det muskeltrötthet man känner av. Man känner det först ett dygn efteråt men mest efter två dygn. Värken klingar sedan av och brukar vara helt borta efter 72 timmar. Har man precis börjat träna kanske man känner sig stel och öm lite längre än så. Det kan kännas lite otäckt om man inte är van.

Är träningsvärk ett kvitto på att man har tagit i?

– Många tänker så men det stämmer inte riktigt. Träningsvärk har ingenting med träningseffekten att göra, du kan alltså ha tagit i och presterat till max utan att känna något alls dagen efter. Bland mina klienter verkar också träningsvärken vara väldigt individuell, vissa känner den jättestarkt och andra inte alls.

LÄS OCKSÅ: Magövningar - träna dig till en stark mage

Hur ska man veta att man tränar tillräckligt smart?

– Istället för att mäta dina prestationer i träningsvärk kan du hålla koll på din utveckling. Om du kan springa snabbare eller lyfta tyngre vikter, då får du resultat. Märker du att du inte blir bättre kan du se över din träning.

KOM IGÅNG: Vilken träning passar dig? Swiftr har all träning i ett medlemskap (Annons)

Finns det något man kan göra för att lindra träningsvärk?

– Tränar du med träningsvärk brukar den försvinna under passets gång, blodcirkulationen sätter i gång och du är inte lika stel. Men när ditt pass är slut kommer träningsvärken tillbaka så det är en tillfällig lindring. Massage kan kännas skönt, det ökar också blodcirkulationen. Att hålla sig aktiv och gå på promenader gör att man inte känner sig lika stel.

LÄS OCKSÅ: Armövningar - så tränar du biceps och triceps

Hur är det med smärtstillande gel?

– När det gäller tabletter eller gel med NSAID-preparat som ipren eller voltaren så är de antiinflammatoriska och smärtstillande men det är inte optimalt då de också hämmar proteinsyntesen, den process i cellen som tillverkar proteiner och gör musklerna starkare.

Vilken är den största myten om träningsvärk?

– Det är nog att man slipper träningsvärk om man stretchar. Det stämmer inte utan är en seglivad myt.

LÄS OCKSÅ: Stretching – därför ska du stretcha kroppen

Hjälper det att värma upp eller varva ner när man tränar?

– För träningsvärken gör det ingen skillnad men att värma upp innan minskar skaderisken.

Om man brukar stretcha efter passet, finns det något man kan göra i stället?

– Jag jobbar mycket med dynamisk rörlighetsträning, det kan man lägga in både före och efter passet. Det är ett bra sätt att värma upp på. Rörlighetsträningen minskar inte träningsvärken men den gör dig mindre stel och orörlig på sikt.

LÄS OCKSÅ: Rumpövningar - så tränar du rumpan

Finns det något man kan göra för att minska risken för träningsvärk?

– Är man helt otränad är det viktigt att börja lugnt och bygga upp sig långsamt. Då blir träningsvärken mycket mer hanterbar. Det är så mycket som händer i kroppen när man precis har kommit igång.

Relaterat