1 av 4
Vad tränar du helst på gymmet?
Vad tränar du helst på gymmet?
Vad tränar du helst på gymmet?
2 av 4: Vad tränar du helst på gymmet? Foto: Shutterstock
Träningsexperten Elin Härkönen ger råd.
Träningsexperten Elin Härkönen ger råd.
Träningsexperten Elin Härkönen ger råd.
3 av 4: Träningsexperten Elin Härkönen ger råd. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM
4 av 4

Är det bäst att träna styrka eller kondition?

Finns det någon träningsform som är överlägsen de andra? Ska man satsa på styrketräning framför kondition eller är variation det optimala?

Pt:n Elin Härkönen svarar och ger sina bästa tips för att få ut så mycket som möjligt från din träning!

Läsarfråga: ”Jag undrar lite hur jag ska träna. Ska jag satsa mest på konditionsträning som löpning och spinning eller styrketräning? På mitt gym finns alla möjligheter och det är lite svårt att veta vad som är bäst.” 

Experten svarar: Låt lusten styra

– Svaret på denna fråga styrs helt av vad du har för mål med din träning. Om ditt mål i första hand är att bygga muskler och lägga på dig kroppsmassa så är det vanligt att man minskar på konditionsträningen till förmån för styrketräning, säger Elin Härkönen som jobbar som personlig tränare.

– Det är för att all energi ska gå åt till att reparera de muskler som man bryter ner under styrketräningen för att de ska kunna växa sig större och starkare. Då är det bästa att satsa endast på styrketräning, och komplettera med lågintensiv konditionsträning som promenader, simning eller kanske lugn jogg.

Variation är positivt

– Om du tränar utan några specifika mål, med syftet att ta hand om kroppen, hålla dig frisk och må bra i allmänhet så kan du med fördel variera kondition och styrketräning efter din egen smak. 

– Här kan du experimentera lite själv med vad som passar dig bäst och vad du trivs med att göra – låt lusten styra. Att du rör på dig är det viktigaste och föredrar du till exempel löpning så bör du prioritera det, och komplettera med enkla styrkeövningar varje vecka.

Cirkelträning är effektivt

– Personligen tycker jag om att träna både kondition och styrka i samma pass. Att värma upp med konditionsträning för att bli ordentligt varm i musklerna, få upp pulsen och känna mig redo inför träningspasset som sedan följer. Ett bra pass kan bestå av en stunds jogg, cykling eller hopprep, följt av styrkeövningar.

– Men när fokus i första hand är att lyfta tungt på träningen, till exempel vid marklyft, så sparar jag konditionsträningen till en annan dag. Tunga lyft kräver mycket energi, och då vill jag bevara all energi till det.

– Cirkelträning är ett väldigt effektivt och populärt träningssätt, där man varvar konditions- och styrkeövningar under hela träningspasset.

– Kom ihåg att det viktigaste är att du tränar på något sätt – och den träning du trivs med är den som blir av i längden.