"Alla känns ganska tuffa... Jag känner mig inte alls så tuff"

Få bättre cardio och lär dig självförsvar med kampsport

Testa något nytt - och du får så mycket tillbaka.

Hälsolivs träningsexpert Erika Kits Gölevik testar kampsport.

– Det är så lätt att fastna i att träning innebär att gå på gym.

Oavsett om du är i toppform eller precis på väg att komma i gång med träningen finns det en poäng att testa något nytt. Det blir garanterat lättare att hålla i gång om du hittar en träningsform som du gillar - eller så får du en nytändning och blir starkare, smidigare och mer peppad på att röra dig.

Hälsolivs träningsexpert Erika Kits Gölevik utmanar sig själv och testar kampsport

– ALLA känner så första gången, även jag som jobbat med träning i 20 år. Ni skulle ha sett mig i den där kampsports-studion. Jag fick fnitterattacker av att känna mig nervös och fel. 

Hur ska man tänka om det känns läskigt?

– Alla är nya någon gång – men folk är schysta och vill att man ska trivas. Om man bara törs erkänna "hej, jag är här för första gången" så blir man alltid bra bemött – vart du än kommer. Jag törs faktiskt lova det, säger Erika Kits Gölevik.

Fördelar med att träna kampsport

I det första avsnittet av "Erika testar" är det kampsport som står på programmet. Där jobbar du med hela kroppen och på köpet får du bättre kroppskontroll, flexibilitet, explosivitet - och kondition. Hur kroppen känns efter ett pass?

– Jag har en sådan sjuk träningsvärk. Alltså jag har träningsvärk i HELA kroppen, säger hon två dagar efter det svettiga passet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här