Få bättre cardio och lär dig självförsvar med kampsport

"Alla känns ganska tuffa... Jag känner mig inte alls så tuff"

Testa något nytt - och du får så mycket tillbaka.

Hälsolivs träningsexpert Erika Kits Gölevik testar kampsport.

– Det är så lätt att fastna i att träning innebär att gå på gym.

Oavsett om du är i toppform eller precis på väg att komma i gång med träningen finns det en poäng att testa något nytt. Det blir garanterat lättare att hålla i gång om du hittar en träningsform som du gillar - eller så får du en nytändning och blir starkare, smidigare och mer peppad på att röra dig.

Hälsolivs träningsexpert Erika Kits Gölevik utmanar sig själv och testar kampsport

– ALLA känner så första gången, även jag som jobbat med träning i 20 år. Ni skulle ha sett mig i den där kampsports-studion. Jag fick fnitterattacker av att känna mig nervös och fel. 

Hur ska man tänka om det känns läskigt?

– Alla är nya någon gång – men folk är schysta och vill att man ska trivas. Om man bara törs erkänna "hej, jag är här för första gången" så blir man alltid bra bemött – vart du än kommer. Jag törs faktiskt lova det, säger Erika Kits Gölevik.

Fördelar med att träna kampsport

I det första avsnittet av "Erika testar" är det kampsport som står på programmet. Där jobbar du med hela kroppen och på köpet får du bättre kroppskontroll, flexibilitet, explosivitet - och kondition. Hur kroppen känns efter ett pass?

– Jag har en sådan sjuk träningsvärk. Alltså jag har träningsvärk i HELA kroppen, säger hon två dagar efter det svettiga passet.