Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Träning

Publicerad 9 jan 2019 19:00

9 saker att fokusera på när du tränar – som inte handlar om kalorier

Motion minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar, gör oss gladare, mer självsäkra och starkare.

Motion minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar, gör oss gladare, mer självsäkra och starkare.

Foto: Shutterstock

Trött på att träning handlar om kalorier och vikt?

Här är nio andra saker du kan fokusera på när du motionerar – som gör det roligare i stunden.

Det finns många goda anledningar till att träna. Motion minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar, gör oss gladare, mer självsäkra och starkare. Fantastiska fördelar, inte sant? Men det går inte att sticka under stol med att träning ofta associeras med att forma kroppen, förbränna kalorier och bli smal. 

Det finns ett par risker med att låta träningen motiveras av utseendeförändringar. Förutom att det kan resultera i en osund besatthet och trigga ätstörningar  är det lätt att tappa motivationen.

– Om du bara tränar för att få en smal kropp, för att någon annan säger åt dig eller för att dämpa skuld och skam så kommer det inte att hålla i längden, säger hälsoforskaren Magnus Lindwall till Hälsoliv i en artikel om träning och självkänsla.

Men trots det kan det vara svårt att komma ifrån kaloriräknandet. Inspirerade av sajten Bustle listar vi därför några andra saker som du kan fokusera på när du tränar.

1. Hur stark du blir

Även om det inte syns att din kropp förändras så märks det väldigt fort att du blir starkare. Ta styrketräning på gymmet som exempel: För varje gång kan du lyfta lite tyngre.

2. Din uthållighet

Har du bestämt dig för att börja med konditionsträning? Även om lungorna brinner och får dig att vilja slänga dig ner i närmaste dike och kippa efter luft så innebär varje träningstillfälle att du kommer kunna ta sig lite längre, springa lite fortare eller åtminstone inte vilja dö på fläcken.

LÄS OCKSÅ: 5 grymma skäl till varför du ska börja träna nu! 

3. Att det blir lättare

Det är samma sak med all träning: Det blir lättare. Och när det blir lättare kommer det också kännas mindre som en uppoffring.

4. Din puls

Hur snabbt slår ditt hjärta? Och hur fort går du ner till vilopuls? Att investera i en pulsklocka hjälper dig både att hålla koll på hur hårt du tränar.

5. Hur musklerna känns efteråt

Gelében och tunga armar. Det är något tillfredsställande med det, inte sant? Kanske för att det är kvitto på att du gjort bra ifrån dig och håller på att bygga upp din styrka.

6. Att kroppen blir smidigare

Du behöver inte hålla på med explosiv intervallträning – huvudsaken är att du gör något. Yoga är en fantastisk träningsform och en av fördelarna, förutom att man blir glad och avstressad, är att kroppen blir mjukare och rörligare. Kanske blir det lättare att stå kvar i position om du samtidigt tänker på hur rolig du kommer vara på fest om ett halvår, när du kan sätta både fötterna bakom öronen?

7. Hur bra balans du har fått

Träning ökar inte bara muskelstyrkan, den förbättrar även balansen, något som inte ska underskattas.

LÄS OCKSÅ: Överviktsforskaren: Att banta är lönlöst – acceptera din kropp

8. Allt nytt du lär dig

Tillhör du dem som gärna vill vara en naturlig begåvning på det du tar dig för? Som tycker att det är lite pinsamt att göra fel? Släpp det och försök se på träningen som ett tillfälle att lära dig nya saker. Det blir mycket roligare då!

9. Hur bra du mår efteråt

Oavsett om må bra-känslan är sprungen ur att det var skönt att träna eller bara ur att du är glad att passet är över – håll fast vid den. Du har gjort något bra för din hälsa, kanske till och med för din självkänsla. Du är grym!