Presenteras av Swiftr - framtidens gymkort

8 saker som händer i din kropp - DIREKT när du börjar träna

Viss belöning efter träning kommer snabbare än du tror.

Foto: FOTOLIA

1 av 2: Viss belöning efter träning kommer snabbare än du tror.

Foto: Colourbox

2 av 2

Visst är det jobbigt att vänta på att träningen ska få effekt? 

Men det händer faktiskt en hel del saker i kroppen direkt när du börjat träna!

1. Motverkar inflammation

Enligt träningsforskaren Carl-Johan Sundberg, som har pratat med tidningen Land, produceras inflammationsdämpande ämnen när man anstränger sig. Det minskar inflammation i kroppen som kan orsaka åderförfettning och cancer. 

TA HAND OM DIN HÄLSA! Unikt erbjudande - provträna med Swiftr i 14 dagar (annons)

2. Kväveoxid frisätts

Dessutom minskar risken för blodproppar eftersom kväveoxid frisätts vid träning - något som motverkar högt blodtyck, gör att blodkärlen vidgas och blodplättarna bli mindre klibbiga, enligt Carl- Johan Sundberg.  

LÄS OCKSÅ: Är träningsvärk kvitto på att du tränat rätt?

3. Sänker blodsockernivån

Det behövs inte sträng diet och svettiga träningspass för att sänka blodsockernivån.  norsk forskning från 2016 visade att lugna promenader är lika effektivt.

– Det har visat sig att det är bra att röra på sig, man aktiverar musklerna och blodsockernivån sänks. Promenader är fullt tillräckligt, berättade Kerstin Brismar, överläkare och professor i diabetesforskning.

4. Låt naturen göra dig glad

Personer som spenderar mycket tid i naturen löper lägre risk att utveckla högt blodtryck och depression, har en australisk studie från 2016. Och så lite som 30 minuter i veckan räcker!

LÄS OCKSÅ: Gå eller springa? Det är bäst enligt forskningen

5. Fettförbränningen ökar snabbt

Energi- och fettförbränningen ökar snabbt när man börjar träna, och enligt Vardagspuls kan regelbunden träning i ungefär 4-6 veckor öka din maximala fettförbränning med cirka 30-40 procent. 

Presenteras av Swiftr

Swiftr är det nya sättet att träna. Ett medlemskap, 250 studios - obegränsad träning där du befinner dig. Välj fritt mellan gym, yoga, racketsport, kampsport, dans, simning, klättring och en massa annat. Detta är en redaktionell artikel från Hälsoliv som ingår i ett ämne som Swiftr valt att sponsra. Företaget har inget inflytande över artikelns innehåll.

6. Få bättre självkänsla

Du har hört det förr, men efter ett träningspass eller en promenad, känner man sig  extra duktig och bara det ger ju en bättre självkänsla! Om du dessutom sätter upp små mål (och klarar av dem) så kommer ha en positiv effekt på hur du ser dig själv. 

LÄS OCKSÅ: Studie: Så kan vanliga värktabletter sabba din träning

7. Lyckohormoner frisätts

Efter 45 minuters hård löpning utsöndrar kroppen endorfiner som motsvara 10 milligram morfin, vilket är en normal smärtstillande dos. Det hävdade Ulf Ellervik, professor i bioorganisk kemi i Kemisk tidskrift för några år sedan. 

Det är alltså därför man kan känna sig ”hög” efter en lång springtur. 

8. Kom ihåg mer av det du lär dig

En holländsk studie har visat att det optimala för inlärningen är att ägna sig åt intensiv fysisk aktivitet fyra timmar efter ett kunskapstillfälle. Då kommer man ihåg betydligt mer än om man tränar direkt efter mötet/föredraget/lektionen, eller har varit helt passiv.

– Troligen kan fysisk aktivitet förbättra långtidsminnet och fungera som en åtgärd i utbildningssammanhang, sa ansvarig forskare Guillen Fernandez enligt BBC News.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Exklusivt nyhetsbrev för din hälsa varje vecka - Anmäl dig här