Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING>Löpning

Publicerad 23 nov 2015 09:30

8 saker du velat veta när du började löpträna

<span>Löpning har blivit en trendig träningsform – men alla har inte lika lätt för den.</span>

Löpning har blivit en trendig träningsform – men alla har inte lika lätt för den.

1/2

Foto: Colourbox

<span>Drick vatten under hela dagen – inte bara för passet.</span>

Drick vatten under hela dagen – inte bara för passet.

2/2

Foto: Colourbox

Löpning – de senaste årens största träningstrend.

Men alla är inte skapta för att springa många timmar i veckan.

Framför allt bör man vara väl förberedd innan man sätter på sig gympadojorna och börjar jaga milen.

Här listar vi åtta saker som nya löpare ofta missar.

Med jämna mellanrum får en specifik träningsform genomslag över hela världen samtidigt, med resultatet att alla tycks investera i likadan sportutrustning och jaga samma mål. Vem minns inte den stora inlines-flugan på 90-talet till exempel? Eller cykeltrenden som peakar just nu.

Även löpning har minst sagt varit på tapeten de senaste åren, med det ena nya loppet efter det andra, som lockar folk att resa runt jorden för att - springa. Och tidningarna är fulla av tips på hur man spetsar formen så snabbt som möjligt.

Och plötsligt står du i löpspåret själv, utan att egentligen fatta hur du hamnade där. Med midjeväska, pulsklocka och fivefingers-skor.

Löpning ÄR en demokratisk träningsform som går att utföra varsomhelst av vemsomhelst, men glöm inte att det krävs förnuft och känsla även här.

Med inspiration av tidningen Huffington Post listar vi åtta saker som nya löpare ofta missar:

1. Man bör ha koll på tekniken

Så många amatörlöpare skadar sig förr eller senare i knän eller ben, så skaffa dig rätt teknik redan från början. På stora gym finns ofta speciella klasser där man får hjälp med löpsteg, andning och andra springknep av en utbildad instruktör. Om man inte vill ta det den vägen går det att läsa sig till informationen på bloggar, hemsidor och i böcker. En ganska enkel åtgärd för att undvika senare problem.

Tänk på fötterna – både skor och strumpor är viktiga.

Foto: Vadym Drobot

2. Strumporna är lika viktiga som skorna

Med fel strumpor i skorna kan den sköna joggingturen förvandlas till en mardröm. Skavsår och blåsor är inte ovanligt om man använder sina vanliga sockor eller väljer ett par billiga varianter i syntetmaterial. Nej, lägg hellre några kronor extra på ett par riktiga löparstrumpor – som andas, håller undan fukt och svett, samt sitter perfekt kring foten. Om du testat att springa i ett par bomullssockor som hasar ner i skon så vet du vad vi menar.

LÄS OCKSÅ: Här är 7 pass som gör dig till en bättre löpare

3. Ordentlig sömn är a och o för bättre resultat

Det säger sig själv att man presterar bättre om man är utsövd och pigg. Ändå ger sig många ut i löpspåret när de bara sovit några timmar. Kroppen kan absolut klara av ett distanspass när den är både trött och hungrig, men om du vill förbättra dina tider och dessutom orka springa länge OFTA ska du se till att få dina 6-8 timmar per natt. En utmattad kropp kommer i första hand fokusera på att hantera stressen, inte på att bygga kondition och styrka.

4. Man bör dricka vatten under hela dagen

Nej, det räcker inte att sätta i sig ett par glas vatten precis innan man ska ut i spåret. För bästa resultat bör man dricka kontinuerligt under hela dagen före ett löppass. Många är väl medvetna om att man bör hålla kroppen återfuktad för att undvika uttorkning eller kramp i benen – men det är ju så lätt att glömma? Tips: ställ ett alarm i telefonen, som påminner dig en gång i timmen.

5. Man bör skydda huden

I alla fall under sommaren. Att springa utomhus i solljus hör till det bästa som finns, men glöm inte att strålarna skadar huden – även om det inte känns när vinden fläktar i ansiktet, och även när himlen är lätt molnig. Solskyddsfaktor och/eller keps är alltid att rekommendera.

Det ska vara roligt! Annars kommer du inte orka fortsätta länge.

Foto: Thinkstock

6. Det ska vara roligt

Att springa långt för sakens (och trendens) skull är ingen bra idé om det resulterar i att du fruktar varje löppass eller får svårt att hinna med andra aktiviteter som du egentligen behöver mer. Träning ska vara förknippat med någon form av njutning och tillfredställelse, då blir det lättare att hålla i vanan. Testa att springa kortare sträckor, kanske lite snabbare? Och variera dina rundor, så att du inte blir uttråkad.

LÄS OCKSÅ: Trist med löpning? 10 saker som muntrar upp

7. Dåliga dagar är oundvikliga

Nej, ingen kan ligga på topp jämt. Kanske har du sovit lite, ätit och druckit otillräckligt, eller har träningsvärk från ett tidigare pass? Det kan påverka både tiden och hur långt du orkar springa. Men det är inget att hänga upp sig på, acceptera i stället att livet består av dåliga dagar också. Bara att ta nya tag nästa gång.

8. Man behöver aldrig be om ursäkt för en tid eller hastighet

Dina resultat är dina resultat. Och om du inte deltar i några lopp har du bara dig själv att tävla mot. Löpning är just nu en världstrend, varför det är lätt att jämföra sig med andra och banna sig själv när man inte kan springa lika fort eller långt som kollegan på jobbet eller träningsentusiasten i tidningen. Be aldrig om ursäkt för att du inte presterade som du "borde" ha gjort. Alla har olika förutsättningar.

Relaterat