Visst, det är både kallare och mörkare. Men det gör det ännu viktigare att faktiskt ta sig ut en stund varje dag.
1 av 2: Visst, det är både kallare och mörkare. Men det gör det ännu viktigare att faktiskt ta sig ut en stund varje dag. Foto: Shutterstock
Att tänka på hur bra man kommer må efteråt, när man väl tagit sin promenad eller sprungit en liten runda, är ett av tipsen.
2 av 2: Att tänka på hur bra man kommer må efteråt, när man väl tagit sin promenad eller sprungit en liten runda, är ett av tipsen. Foto: Shutterstock

7 knep som motiverar dig att träna utomhus

Har du svårt att få till utomhusträningen nu när det är kallt och blött? 

Just denna höst och vinter, med en pandemi som begränsar våra möjligheter att träna på gym som vanligt, är det extra viktigt. 

Här är tipsen som faktiskt kommer få dig att gå ut och röra på dig! 

Det är kallt, det är mörkt och det är blött. Det är inte konstigt att motivationen inte är på topp när det kommer till utomhusträning. Man kan, helt förståeligt, behöva lite extra pepp och en spark i baken för att träningen ändå ska bli av.

Med inspiration från Huffingtonpost, som har pratat med veteraner när det gäller utomhusträning, listar vi knepen som faktiskt får dig att gå ut genom dörren och röra på dig. 

1. Tänk inte så mycket, bara gör det

Gå upp ur sängen, klä direkt på dig träningskläderna och bege dig ut genom dörren. Rensa huvudet på tankar och se till att inte låta pessimisten i dig få fäste. Du ska bara ut genom dörren och börja gå eller springa. Innan du vet ordet av har det gått en halvtimme och du har klarat av den här dagens utomhuspass. 

2. Förbered dagen före

Det här är ju ett tips som vi hört många gånger förut. Men det tål att upprepas, för om du förberett dagen innan och lagt fram dina träningskläder, så är risken mindre att du övertalar dig själv att hoppa över träningen. 

3. Investera i bra utrustning

Att springa på löpbandet är en sak, men ska du springa utomhus blir det snabbt ganska obehagligt om du inte har vattentäta löparskor. Samma sak, en bra träningsjacka som andas och håller dig torr, gör utomhusträningen mycket mer behaglig. Det är klart att du inte kommer vilja träna utomhus om du blir blöt och kall (dessutom ökar skaderisken). 

LÄS MER: Så väljer du rätt träningskläder för alla väder 

4. Lova dig själv att i alla fall gå ut tio minuter

Londonbaserade psykologen Josie Perry, säger till Huffingtonpost, att hon uppmanar sina klienter att ge sig själv ett löfte att i alla fall försöka i tio minuter. Då kan det kännas lättare att ta sig ut, och det är inte otänkbart att man känner att man kan fortsätta mer än tio minuter när man väl är där ute och har börjat röra på sig. Men skulle det vara så att du faktiskt går in igen efter tio minuter ska du vara nöjd, du har hållit löftet som du gav dig själv. 

5. All rörelse räknas

Du kanske verkligen inte kan motivera dig själv till att springa milen den där dagen när regnet öser ner. Ta i stället en promenad och var nöjd med det. Du har rört på dig och det är vad som räknas!

6. Fokusera på hur du kommer känna efteråt

Vi vet ju att vi mår bra av rörelse, och det kan vara smart att fokusera på det. Föreställ dig hur du kommer känna di efter att att du tagit den där promenaden eller löpturen. Då har endofinerna kickat in och man brukar rent allmänt må rätt bra. Den känslan kan du ha som draghjälp när det tar emot. 

7. Bra musik kan förvandla vilket skitdag som helst till något bättre

En bra spellista är en räddare i nöden. Lägg lite tid på att skapa en spellista som får dig att glömma hur kallt/märkt/regningt det är ute. Det fungerar så klart lika bra med en bra podd som uppslukar dig. 

LÄS MER: Därför ska du träna ute även när det är kallt 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!