Gillar du inte gruppträning? Då kanske någon av dessa träningsformer passar dig.
1 av 2: Gillar du inte gruppträning? Då kanske någon av dessa träningsformer passar dig. Foto: Shutterstock.
Får du svettningar av blotta tanken på att delta i gruppövningar på gymmet, eller vara med i ett idrottslag?
2 av 2: Får du svettningar av blotta tanken på att delta i gruppövningar på gymmet, eller vara med i ett idrottslag? Foto: Shutterstock.

7 bra träningsformer för dig som är introvert

Får du svettningar av blotta tanken på att delta i gruppövningar på gymmet, eller vara med i ett idrottslag?

Då gör du kanske bäst i att träna för dig själv. 

Här är 7 träningsformer som passar dig som är introvert. 

Den 3 maj är det "asociala dagen", och vi på Hälsoliv passar då på att uppmärksamma träningsformer som passar bra för den introverta som helst tränar i ensamhet. 

Inspirerade av Women's Health listar vi här 7 träningsformer för dig som är introvert: 

1. Löpning

Att snöra på sig löparskorna och ge sig ut i spåret för några kilometers löpning är drömmen för den introverta. Att löpning är ett utmärkt sätt att rensa hjärnan och få klarhet över det man grubblar på är bevis på att löpning är en träningsform som passar bra att utföra ensam. 

2. Yoga

Det självklara valet för den som helst tränar i stillhet och ensamhet. Yoga kan du både göra i grupp eller ensam hemma. I yoga är det fullt fokus på dig själv, och det handlar om att du ska hitta lugnet och bara fokusera på din andning och din kropp. 

3. Simning

Att dyka ner i en simbassäng och simma längder är en bra träningsform för både kropp och själ. Simning tränar hela kroppen, och det är svårt att kallprata med någon som simmar bredvid dig, så du kan räkna med att du förmodligen får simma ostört. 

LÄS OCKSÅ: 6 skäl till att introverta blir fantastiska föräldrar

4. Träna hemma med hjälp av träningsvideo

Det finns en uppsjö av träningsinspiration på Youtube, och det finns många träningsvideos du kan kolla på och göra hemma i ditt vardagsrum. Då kan det kännas som att du är med i en träningsgrupp, men du behöver inte kallprata med någon när ni svettats färdigt. Du behöver heller inte tänka på om du gör fel, och du kan släppa loss totalt. 

5. Cykling

Antingen ger du dig ut på cykeln på en runda i ditt kvarter, eller så signar du upp dig på ett spinningspass. Att gå på spinning verkar vara lagom för den introverta, då du inte behöver ta hjälp av eller prata med de andra på passet, men du är ändå med i en grupp och ni tränar tillsammans. 

LÄS OCKSÅ: Blyg eller introvert? Ja, det finns skillnader

6. Lyfta vikter

Ja, här finns absolut möjligheter att småsnacka med grannen och jämföra dig med andra. Men om du försöker tänka bort detta, så kan det vara ett bra tillfälle att bara fokusera på dig själv, och lägga vikt vid hur du tränar och vilka muskler som används. 

7. Ta en powerwalk

Sätt på en ljudbok, podcast, musik eller njut av tystnaden och ge dig ut på en promenad för att få upp pulsen. Detta är en perfekt aktivitet för den som helst svettas i fred, och du kan bara fokusera på dig själv. 

LÄS OCKSÅ: Så vet du om du är en högkänslig person

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

ToppHälsa – 100 % pepp & inspiration! Se erbjudande