Erika Kits Gölevik visar hur du kan träna effektivt och smart med en pilatesboll

7 anledningar att testa pilates i höst

Är du nyfiken på pilates?

Träningsformen beskrivs som styrketräningsyoga och passar alla träningsnivåer och är skonsam mot ryggen. 

Här är sju anledningar till varför du borde börja träna pilates i höst. 

Träningsfomen pilates kännetecknas av långsamma rörelser, och påminner lite om yogan i det avseendet att träningsformen strävar efter harmoni i kropp och själ. Joseph Pilates skapade pilates i början av 1900-talet, och träningsformen är populär i USA, men börjar också bli vanligt förekommande i Sverige. Träningsformen har beskrivits som "styrketräningsyoga". 

Annons: Hitta bästa pris på populära pilatesbollar – se Prisjakt (extern länk)

Här är sju anledningar till varför du borde testa pilates

1. Du tränar upp din bålstyrka 

Pilates tränar många olika muskelgrupper i kroppen, kanske främst de inre mag-och ryggmusklerna. Olika pilatesövningar och maskiner tränar specifika muskelgrupper.

2. Du kommer få en bättre hållning

Skulderbladen stärks när du tränar pilates, och genom att stabilisera och stärka skulderbladen kommer du också få en bättre hållning.

3. Träningsformen lindrar stress

Pilates är en lugn träningsform, vilket passar bra för den som är stressad eller inte klarar av träning som innebär ett högt tempo eller för avancerande övningar. 

4. Du lär dig att andas bättre 

Tekniken i pilates är att du ska andas in genom näsan med stängd mun och sedan blåsa ut luften när du gör munnen liten. När du börjar behärska den andningsteknik som gäller i pilates så kommer du märka att andningsmuskulaturen mellan revbenen blir starkare. 

5. Du minskar och förebygger risken att drabbas av ryggproblem

Ryggproblem kan ha många orsaker, men en orsak kan vara svag bålstyrka och obalans i muskulaturen. För att förebygga och lindra ryggproblem är styrketräning bra, och pilates tränar upp bålmusklerna vilket är positivt för ryggen.

6. Pilates är skonsamt mot kroppen 

Träningsformen är skonsam, och är därför lämplig för olika åldrar och träningsnivåer. 

7. Du tränar upp din balans

En bättre bålstyrka är också bra för balansen, och många av övningarna med en pilatesboll fokuserar på balansen.

Källor: 

https://traningslara.se/pilates-ar-det-nagot-vart-att-trana/

http://iform.se/traning/pilates/pilates-fem-basprinciper

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av ToppHälsa + trådlösa hörlurar från adidas. Köp nu!