1 av 2: Att inte bli stillasittande är viktigare för din hälsa än att träna
2 av 2 Foto: Shutterstock

6 skäl att träna som inte har något med vikt att göra

Många ser träning som ett nödvändigt ont för att boosta sin viktnedgång. I själva verket har de största fördelarna väldigt lite med vikt att göra.

Här listar vi sex stycken.

Om du vill leva länge är träning viktigare än viktnedgång. Det menar en ny metastudie som bland andra New York Times skrivit om. Forskningen visar att överviktiga personer generellt sänker risken för tidig död mer genom att bli fysiskt aktiva jämfört med att bara gå ner i vikt.

Och det är långt i från det enda som skänker legitimitet åt träning som en positiv kraft – helt frikopplad från vikt-diskussionen.

Inspirerade av Huffington Post listar några viktiga anledningar att börja röra på dig.

1. Sänker dina stressnivåer

Stress är bara en av många mentala besvär som gynnas av rörelse. Läkaren och psykiatrikern Anders Hansen förespråkar exempelvis konditionsträning som ett viktigt vapen vid stressbekämpning.

– När man är fysisk aktiv så stiger nivåerna av ett hormon som heter kortisol, kroppens viktigaste stresshormon. När man har rört klart på sig så sjunker dessa nivåer igen. Det intressanta är att ju mer man rör på sig desto mindre stiger kortisol under själva aktiviteten och desto mer sjunker det efter aktiviteten, har han tidigare sagt till Hälsoliv.

Enligt Huffington Post frigörs även andra signalsubstanser som hjälper hjärnan att hantera stress.

2. Lindrar ångest

Träning kan sedan några år tillbaka skrivas ut på recept för att bland annat lindra depression och ångest. Och det är inte av en slump.

Hälsoliv har tidigare skrivit om forskning som visar att det krävs relativt lite fysisk aktivitet för att göra stor nytta.

– Du behöver inte jogga i två timmar varje dag för att dra nytt av fördelarna. Det kan räcka med en halvtimmes promenad om dagen, för att se vissa fördelar, berättade studieförfattaren och läkaren Jordan Smoller för sajten Healthline.

3. Förbättrar självkänslan

Du behöver inte gå ner ett milligram för att få bättre självförtroende och självkänsla.

Som Hälsoliv tidigare rapporterat finns ett starkt samband mellan träning och stark självkänsla.

– När du klarar av ett pass på gymmet eller en löprunda så blir du lite säkrare på din egen förmåga. Om du klarar ett spinningpass så vet du med dig till nästa gång att du kan klara det. Det är gör att man får en lite mer positiv självuppfattning gällande träning och motion, har forskaren Magnus Lindwall berättat.

4. Förbättrar sömnen

Enligt Stressforskningsinstitutet sover motionärer generellt sätt bättre än de som inte tränar. Regelbunden fysisk aktivitet kan med andra ord påverka hur väl vi sover.

När på dygnet du tränar spelar egentligen ingen roll, med ett undantag. Enligt sajten Styrkelabbet finns det forskning som visar att högintensiv träning strax innan läggdags kan leda till ett försenat insomnande och sämre sömn. Timmarna innan läggdags är det således bättre att fokusera på nedvarvning.

5. Boostar produktivitet och kreativitet

Träning ökar blodflödet till hjärnan vilket gör oss mer alerta och skärpta. Enligt American Council on Exercise frigörs dessutom ett protein som kallas BDNF som påverkar våra kognitiva förmågor positivt. Detta kan i sin tur göra oss både mer produktiva och kreativa.

6. Minskar risken för skador och sjukdomar

Ju äldre vi blir desto mer mottagliga är vi för skador. Ryggen börjar strejka, knäna ger vika och axlarna knakar vid minsta rörelse. Det bästa sättet att motverka tidens tand är en aktiv livsstil.

Flera studier har visat att regelbunden träning kan förlänga livet med många år. Styrketräning pekas ofta ut som extra viktigt hos den äldre generationen där muskelförtvining är vanligt.

Aktuellt just nu