Att få dagsljus på morgonen kan hjälpa oss att fokusera resten av dagen.
1 av 2: Att få dagsljus på morgonen kan hjälpa oss att fokusera resten av dagen. Foto: Shutterstock
Om du ska välja mellan att sova ytterligare en halvtimme eller gå upp och ta en rask promenad så kommer det sistnämnda ge dig mer energi.
2 av 2: Om du ska välja mellan att sova ytterligare en halvtimme eller gå upp och ta en rask promenad så kommer det sistnämnda ge dig mer energi. Foto: Shutterstock

6 skäl att sluta snooza och gå en morgonpromenad i stället

Sluta snooza och ge dig ut på en morgonpromenad i stället. 

Vi vet hur lockande det kan vara att få sova en stund till. 

Här får du sex peppande anledningar som hjälper dig att välja en morgonpromenad nästa gång väckarklockan ringer. 

Klockan ringer och du vet att du egentligen kan sova nästan en timme till och ändå hinna i tid till jobbet. Att i det läget skippa snoozandet och i stället gå upp för att hinna med en promenad före jobbet är inget självklart val. Vi vet precis hur lätt det är att borra ner huvudet i kudden och sova vidare. 

Men faktum är att den där extra sömnen inte kommer göra dig piggare under dagen. Det kommer däremot promenaden att göra. 

- Sömnen som du får från klockan fem på morgonen och framåt, har rent energimässigt ganska lite värde. Visst kan en sovmorgon på helgen vara härlig, men frånsett det vinner du mer på att faktiskt gå upp tidigt och röra på dig i stället, säger sömnterapeuten och författaren Nerina Ramlakhan till The Stylist

Med inspiration från The Stylist ger vi dig 6 peppande anledningar att skippa snoozandet framöver och i stället boosta din energi med en morgonpromenad. 

- Du behöver inte promenera i en timme, bara 10-15 minuters rask promenad kan göra stor skillnad, säger psykologen Becky Spelman till tidningen. 

1. Ger energi som räcker hela dagen

Flera studier visar att en tidig morgonpromenad kan ha effekt på dina energinivåer för resten av dagen, skriver The Stylist. Att bara komma ut en stund, är en vinst i sig, och om du dessutom promenerar rask får det ytterligare effekt. 

Enligt Becky Spelman har tempot en avgörande betydelse för humöret, så gå hellre en rask men kort promenad än en lång och långsam. 

- Rent mentalt gör det dig förberedd på dagen som väntar och gör att du känner dig mer organiserad och mer energifylld, säger PT:n Emma Obayuvana till The Stylist. 

2. Ditt humör påverkas till det bättre

Morgonpromenaden ger dig inte bara mer energi - den kommer göra att ditt humör blir bättre också. Och det är en effekt som kan sitta i resten av dagen. 

Promenaden gör nämligen att du får ett ökat påslag av substanserna serotonin och dopamin. Serotonin ger en känsla av lugn och tillfredställelse; dopamin ger belöning i form av välbefinnande. 

Som Hälsoliv tidigare skrivit om kan fysisk aktivitet ha en liknande effekt som antidepressiva mediciner. Detta har bland annat en studie som publicerats i Journal of Psychiatry & Neuroscience slagit fast. 

3. Du blir fokuserad

Förutom högre energinivå och bättre humör kan morgonpromenaden också göra dig mer fokuserad. The Stylist tar upp exemplet med en studie från Harvard Medical School där man slagit fast att 20-30 minuters träning kan göra att man får snabbare reaktionsförmåga och lättare tar snabba beslut. 

LÄS OCKSÅ: Så drabbas din kropp av att snooza på morgonen 

4. Du blir mer närvarande

Visst är det lätt hänt att man genast börjar skrolla igenom sociala medier innan man stiger upp. Alternativet att gå upp och promenera, ger dig möjlighet att starta dagen med en stunds mindfulness. Din promenad blir ett utmärkt tillfälle att känna efter hur du mår och rikta tankarna inåt. 

- Att gå en promenad före jobbet är ett tillfälle för oss att bli närvarande i nuet vilket ger oss en bra utgångspunkt för dagen, säger Becky Spelman till The Stylist

5. Du skapar en gränsdragning mellan ledighet och arbetstid

I dessa tider när många jobbar hemma kan en morgonpromenad också vara ett bra sätt att få in daglig rörelse, när jobbet numera finns i hemmet. Det kan bli en ny rutin och rutiner är viktigare för oss människor än många kanske tror. 

– Rutiner är viktigt. Vi vet ju att inaktivitet kan leda till nedstämdhet och vissa fall till och med till depression. Oro, ångest och stress kan lätt få mer plats när man är inaktiv. Aktivitet är något som vi jobbar med tidigt i de flesta psykologiska behandling, har psykologen Liv Svirsky tidigare sagt till Hälsoliv.  

Morgonpromenaden kan också bli som en gränsdragning, att du går från ledig till arbetstid. På samma sätt kan det vara klokt att också ta en promenad på eftermiddagen, som en signal på att du lämnar jobbet och därefter är ledig. 

6. Sömnen blir bättre

Att gå ut på morgonen kan hjälpa till att ställa in dygnsrytmen. För den som lider av sömnproblem kan det vara extra viktigt. The Stylist refererar till en studie som publicerats i Sleep Health där man kom fram till att personer som fick dagsljus från klockan åtta på morgonen fram till lunchtid lättare föll i sömn på kvällen och inte var lika lättväckta under natten. 

LÄS OCKSÅ: Knepen som hjälper dig att bli en morgontränare 

LÄS OCKSÅ: Fördelarna med att träna på morgonen 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Antonio Axu för 199 kr. Köp nu!