6 sätt att gå ner i vikt - utan att motionera

Det låter som en mirakellösning.

Men det finns faktiskt sätt att gå ner i vikt utan att behöva svettas på gymmet eller följa krångliga dieter.

Bara små förändringar i vardagen, som kommer att märkas på vågen.

Med hjälp av tidningen Prevention listar vi sex smarta knep.

1. Sluta bildgoogla mat

 Okej, du är matintresserad och gillar att läsa bloggar om nya restauranger, samt dregla över dina vänners måltidsbilder på Instagram? Men kanske du bör undvika att göra detta planlöst titt som tätt - och i stället välja dina tillfällen?

Studier har nämligen visat att åsynen av kaloririka godsaker stimulerar de delar av vår hjärna som kontrollerar hunger och belöningssystem. Så var du inte sugen innan lär du garanterad bli frestad att stoppa i dig något "onödigt" - och var du redan hungrig lär inte de känslorna avta.

2. Tänk "jag äter inte det" i stället för "jag får inte äta det"

 Genom att fokusera på allt onyttigt vi inte "får" äta gör du dig till ett offer och hela matvalsprocessen blir negativ. Ta i stället kommando över situationen och tänk att det här äter du inte, på grund av att du inte vill. Att fokusera på vad man får äta är också ett bra sätt att hålla sig borta från sämre alternativ.

Bloggaren Danielle Deasismont spaltar ner alla nyttigheter hon faktiskt tycker är goda på en lista, som hon tar med sig till mataffären eller plockar upp ur plånboken som en påminnelse när hon är nära att falla för en pizzamiddag eller en påse lösgodis.

3. Gå och lägg dig i tid

 Mycket forskning tyder på att risken för övervikt ökar om vi sover för lite. Det tros bland annat bero på att kroppen ställer in sig på att lagra extra mycket näring och minska energiförbrukningen, samt att trötthet gör oss mer benägna att småäta och ta större portioner, på grund av höjda nivåer av aptithormonet ghrelin.

4. Välj vatten som måltidsdryck

 Jo, vad du dricker smittar tydligen av sig på matvalet, enligt forskare vid University of Oregon i USA. Väljer du läsk eller en sockerrik mojito som drink före maten kommer du bli mer sugen på något sött eller flottigt till lunchen eller middagen.

Om du i stället börjar måltiden med ett glas vatten – du kan ju lyxa till det med ett bubbligt sådant och kommer per automatik att längta mer efter grönsaker och annan nyttig mat.

5. Be om ett rakt glas på krogen

 Om du nu ändå vill dricka alkohol, gör det i raka glas och inte i kurviga. Utåtsvängda glas får oss nämligen att dricka 60 procent snabbare, enligt en tidigare brittisk studie. Ju snabbare vi dricker, desto större är risken att vi häver i oss för mycket. Och alkohol är som bekant rena sockerbomben.

6. Dimma belysningen

 Ah, kanske finns det ett logiskt samband mellan det där hemska neonljuset och den flottiga maten på kebabhaket trots allt? Forskare vid Cornell university i USA har nämligen kommit fram till att den skarpa belysningen som är vanlig på snabbmatsställen hetsar oss att äta fort - och mer. Enligt en studie från 2012 konsumerar personer som intar sin måltid i ett mjukare, mer harmoniskt ljus 175 kalorier mindre än dem som sitter under starka lampor. En anledning att fredagsmysa varje kväll?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Antonio Axu för 199 kr. Köp nu!