Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 26 jan 2017 21:06

6 anledningar till att din träning inte ger resultat

<span>Blir du varken snabbare, starkare eller lättare? Ibland kan det kännas som att man tränar &quot;i onödan&quot; - då man inte ser några resultat. Försök ta reda på vad det beror på - så att du kan göra något åt det.<br></span>

Blir du varken snabbare, starkare eller lättare? Ibland kan det kännas som att man tränar "i onödan" - då man inte ser några resultat. Försök ta reda på vad det beror på - så att du kan göra något åt det.

1/2

Foto: GETTY IMAGES

2/2

Foto: GETTY IMAGES

Att träna är en utmaning i sig – speciellt när resultatet uteblir. Kanske tränar du till och med i onödan.

Men ta det lugnt, det går att fixa till. Bara du känner till vad du gör fel.

Få går nog till gymmet enbart för nöjets skull. Nej, det är resultatet som för många är A och O när det gäller träning. Uppnår man inte det man strävat efter är det dessutom lätt att tappa motivationen. Tillhör du en av dem? Då ska du läsa det här.

1. Stress

Stress är ofta en bov i dramat och det gäller även inom träning. De stresshormoner som utsöndras kan enligt forskning sänka ditt självförtroende. Det leder i sin tur till att du har svårare att motivera och pusha dig själv under passet. Det riskerar att skada ditt mål och slutliga resultat.

LÄS MER: 11 myter om hälsa och träning

2. Du saknar mål

Inte för att det krävs att du signar upp för ett maratonlopp, men ett mål – anpassat efter din egen förmåga kommer underlätta i arbetet att nå resultat. Att föreställa sig en mållinje kan enligt forskning hjälpa dig fortsätta kämpa när det är som allra tuffast och förbättra din uthållighet

3. Omåttlighet

Att vara bredd att satsa allt för att nå sitt mål kan även gå till överdrift. Många väljer att hoppa över vilodagar och köra slut på sig själv så det blir ohälsosamt. Utan tillräcklig återhämtning blir du varken snabbare eller mer uthållig, bara tröttare och svagare. Här gäller det att använda sunt förnuft där ledordet är måttlighet.

LÄS OCKSÅ: Därför spelar det så stor roll NÄR du tränar

4. Sömnbrist

För lite sömn är ytterligare en faktor som kan hämma dig och din träning. Sov minst sju timmar per natt så kommer du orka träna längre och hårdare nästa kommande dag. Forskning visar just att sömnbrist är kopplat till sämre fysisk prestation.

5. Frukost innan träning

Frågan är en ständigt pågående debatt i hälsosammanhang. Belgisk forskning visar dock att träning på fastande mage faktiskt effektiviserar förbränningen – men bara om du är man. Kvinnor tjänar däremot mer på att äta något lätt innan för att sedan följa upp med ytterligare en måltid åtminstone 90 minuter efter passet.

LÄS OCKSÅ: Ska man träna på en tom mage eller inte?

6. Alkohol som belöning

Det låter kanske främmande för många – men forskning visar att människor som tränat tenderar att dricka mer alkohol under de dagar de utövat sin aktivitet. Av flera skäl gällande både vikt och framtida prestation är det oftast ingen bra idé. Då är det bättre att belöna sig med en god smoothie.

Källa: Redbook