Hitta träningslusten och utmana dig själv både hemma och utomhus.
1 av 2: Hitta träningslusten och utmana dig själv både hemma och utomhus.
2 av 2

5 träningsutmaningar du kan göra hemma

Vill du testa din kondition utan att gå till gymmet? Eller bara utmana dig själv, bli lite starkare och få ett bättre självförtroende samtidigt? Här är 5 bra träningsutmaningar du kan göra hemma eller utomhus. 

Kanske har det senaste året fått träningsrutinerna att fallera helt eller så har du faktiskt fått ett sug efter att komma i gång för att få bättre kondition, må lite bättre eller bli starkare. Eller så har du bara tråkigt och vill ha något att göra. Oavsett anledning så kan det vara kul att utmana sig själv och faktiskt inse att du klarar mer än tror. Inspirerade av The Stylist har vi här satt ihop 6 träningsutmaningar. Lycka till!

1. Armhävningar

En gammal klassiker men långt ifrån tråkig och passé. Det finns en anledning till att armhävningar ofta förekommer i olika träningsprogram. De gör att du tränar flera muskelgrupper samtidigt och hjälper till att stärka hela kroppen utan att du behöver någon utrustning. Bröst, axlar, core och rygg får jobba – för att inte tala om din mentala motståndskraft som sätts på prov. Är du redan ett armhävningsproffs? Sänk farten och gör de långsammare eller lägg till fler än du brukar och se hur många du klarar. Men fuska inte med tekniken - då får du nämligen inte ut maximalt av din träning.

LÄS MER Så gör du en perfekt armhävning 

Foto: Shutterstock

2. Spring 5 kilometer

Är det nån gång du ska börja träna ute så är det på våren. Att springa utomhus i friska luften, ta del av ljuset under dagen och samtidigt få motion är inte bara hälsosamt för din kropp utan påverkar dig även positivt psykiskt. Så är du nybörjare och vill ha en utmaning? Lär dig att springa på bara fyra veckor med denna realistiska träningsplan

Foto: Shutterstock

3. Träna 10 minuter varje dag

Det är förståeligt om din vilja att träna har försvunnit. Så börja i det lilla, med bara 10 minuters aktiv rörelse om dagen. Vi har satt ihop flera olika pass, så du kan välja det som passar dig bäst eller variera. Varför inte testa ett effektivt 10-minuterspass med burpees, utfall och squats? Eller gå ut, hitta en trappa som träningsredskap och träna både styrka och kondition.  Vill du ta det lite lugnare? Ingen fara, det finns ett sånt pass också – testa yoga i 10 minuter med övningar som ger dig en skön känsla både fysiskt och mentalt.

Foto: Shutterstock

4. Testa yoga

Träning med låg intensitet kan vara en utmaning i sig för den som alltid tränat hårt. Även om du kanske tror att yoga handlar mer om hjärnan än kroppen, är de två mer kopplade än du kanske tror. ”Genom att föra samman de fysiska och psykologiska delarna skapar det nästan en cocktail av välbefinnande”, säger Dr Zoe Williams till The Stylist. Är du ny på träning är enkel yoga ett bra sätt att sätta en rutin och komma i gång. Så oavsett vem du är – utmana dig själv att göra dessa enkla övningar varje dag och se hur du mår efter två veckor. 

LÄS OCKSÅ Yoga dig stark med 12 enkla övningar

Foto: Shutterstock

5. Lär dig att stå på händer

Här är en knepig utmaning som bara kräver din kropp och en vägg. Det kanske inte är tyngdlyftning, men dina axlar, core och rygg kommer få jobba ordentligt (och du kommer antagligen att svettas). Ett bra tips är att sätta upp telefonen och filma när du försöker, då ser du vad du behöver justera eller jobba på om du inte lyckas på en gång. Sen kan du också dela succén när du väl står på händerna och utmana en kompis att göra detsamma. Det kommer sannolikt att ta några veckor att bemästra ett fristående handstående men ta utmaningen så får du en skicklighet för livet!

SÅ GÖR DU 5 knep för att stå på händer

Foto: Shutterstock

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!