Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

5 grymma skäl till varför du ska börja träna nu!

En starkare och slankare kropp är inte det enda resultatet när du tränar.

Fysisk aktivitet är minst lika positivt för den psykiska biten.

Här listar vi fem extremt goda skäl till varför du ska börja motionera så snabbt du bara kan!

PROVTRÄNA i 14 dagar! Swiftr erbjuder 250 studios och gym i ett medlemskap (annons)

Foto: Shutterstock

1 av 5

1. Du hanterar stress bättre

Fysisk aktivitet är ett fenomenalt stressverktyg som både kan förebygga och sänka stressnivåer. Enligt överläkaren och psykiatrikern Anders Hansen är konditionsträningen den bästa träningsformen mot just stress.

För att dra nytta av de positiva effekterna är 45 minuters pulshöjande omkring tre gånger i veckan en bra måttstock. Men det krävs inga långdistanslopp och att träna överhuvudtaget är bättre än inget.

– När man är fysisk aktiv så stiger nivåerna av ett hormon som heter kortisol, kroppens viktigaste stresshormon. När man har rört klart på sig så sjunker dessa nivåer igen. Det intressanta är att ju mer man rör på sig desto mindre stiger kortisol under själva aktiviteten och desto mer sjunker det efter aktiviteten, har Anders Hansen tidigare sagt till Hälsoliv.

– Man reagerar med mindre och mindre kortisolökning ju mer man tränar. Sedan när man blir stressad av andra orsaker än fysisk aktivitet så reagerar man inte med samma kortisolökning.

LÄS OCKSÅ: Överläkaren: Träna rätt för hjärnan – och minska stressen

1 av 5