Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>Träning

Publicerad 30 sep 2019 19:00

5 bästa träningsformerna för din hjärna

Styrketräning hjälper mot en åldrande hjärna.

Styrketräning hjälper mot en åldrande hjärna.

Foto: Shutterstock

Tränar du för att få en stark kropp och kunna orka mer?

Se även till att du tränar för din hjärnas skull!

Vi tipsar om de allra bästa träningsformerna som hjälper till att förbättra din hjärna på olika sätt.

Det har gjorts otaliga studier som visat hur bra träning är för den fysiska hälsan. Men forskare är även nyfikna på om regelbunden träning kan förändra hjärnan, särskilt när det kommer till sjukdomar och åldrande.

I en ny studie, som gjorts på möss, kom man fram till att ett hormon som frigörs vid träning kan förbättra den övergripande hjärnhälsan och mildra skadan och minnesförlusten som associeras med demens.

För studien lät man friska möss simma nästan en timma dagligen i fem veckor. Man märkte att nivåerna av träningshormonet irisin i hjärnan ökade under den fysiska aktiviteten. Det verkade även hjälpa med att mota bort de negativa effekterna när forskarna introducerade ett protein som kopplats till Alzheimers i de friska mössens hjärna. De mössen hade också bättre resultat på ett minnestest än deras kompismöss som inte tränade.

Även om just den här studien gjordes på möss kan detta ändå vara en fingervisning på hur träning kan skydda människans hjärna och bevara kognitiv förmåga och minnet. 

Med inspiration från Bustle har vi satt ihop en lista på träningsformer som bevisat sig vara bra för hjärnan på olika sätt.

LÄS OCKSÅ: 5 grymma skäl till varför du ska börja träna nu! 

1. Löpning är kopplad till generering av hjärnceller

I en studie från 2016, även den gjord på möss, kunde man koppla löpning till skapandet av nya hjärnceller i hippocampus, den delen av hjärnan som lagrar minnen och skapar nya. Löpning kan också ha en positiv påverkan på hälsan och funktionen av kopplingen  mellan neuroner i hippocampus, vilket förbättrar kommunikationen mellan hjärnceller i området.

2. Konditionsträning kan hjälpa med minnen och emotionell påverkan

I en liten studie fick deltagarna, 28 unga och hälsosamma studenter, ägna sig åt ett aerobiskt löpprogram. Träningsgruppen hade en signifikant ökning i minnesprestanda och positiva känslor, jämfört med en kontrollgrupp som inte tränade.

LÄS OCKSÅ: 7 saker du kan göra gratis för din hälsa och välmående 

3. Cykling förbättrar hjärnfunktionen

I en annan studie kom man fram till att blodflödet till hjärnan ökade hos personer som tränade på en spinningcykel. Det ökade blodflödet kopplades till mekanismer som är ansvariga för celltillväxt och förbättring i hjärnfunktionen.

– Med tanke på att träning också kan minska riskerna som associeras med vanliga livsstilssjukdomar som påverkar hjärnan, så som högt blodsocker och högt blodtryck, är det ytterligare motivation att försöka integrera träning som en del av en hälsosam livsstil, säger en av studiens forskare Joe Northey, fil.dr. vid University of Canberra Research Institute for Sport and Exercise, till Time.

4. Andningsbaserad yoga styrker koncentrationen

I en studie från 2018 utredde man effekterna vid både rörelse- och andningsbaserad yoga för att se hur koncentrationsförmågan och stressnivåerna påverkades hos universitetsstudenter. Forskarna kom fram till att deltagare som ägnade sig åt båda yogaformer uppvisade en minskning i upplevd stress (jämfört med innan de började). Men, de som bara ägnade sig åt andningsbaserad yoga visade signifikanta förbättringar i hur länge de kunde koncentrera sig.

LÄS OCKSÅ: 7 saker du INTE ska göra när du nystartar 

5. Träning hjälper din åldrande hjärna

Styrketräning, aerob träning, yoga – enligt en studie från 2018 leder alla dessa träningsformer till en förbättrad kognitiv förmåga hos äldre (genomsnittsålder på deltagarna var 73). Forskarna kom fram till att genom att träna minst 52 timmar under en sexmånadersperiod så resulterade det i fördelar för hjärnan, oavsett om deltagaren ägnade sig åt bara en av de här träningsformerna eller en kombination av alla tre. Istället för att fokusera på träningssättet tryckte forskarna på att det viktiga var hur mycket man tränat under en längre tid.

Är du mer nyfiken på vad som händer med hjärnan när du tränar? Och hur just du kan hjälpa din hjärnhälsa på traven? Läs mer om hur överläkare och psykiater Anders Hansen berättar om träningens koppling till hjärnhälsan HÄR.