ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

5 anledningar till att simning är bästa träningen

<span>Simning en av de mest skonsamma träningsformerna för kroppen generellt. Dessutom tränar du både upp konditionen och styrkan.<br></span>

Simning en av de mest skonsamma träningsformerna för kroppen generellt. Dessutom tränar du både upp konditionen och styrkan.

1/2

Foto: iStock

Allt du behöver packa med i väskan är simkläder. Och eventuellt ett par simglasögon.

Allt du behöver packa med i väskan är simkläder. Och eventuellt ett par simglasögon.

2/2

Foto: iStock

5 anledningar till att simning är bästa träningen

Är löpning inte för dig?

Och inte cykling heller?

Kanske dags att testa simning då.

Perfekt konditionsträning – av flera skäl.

Nej, löpning är verkligen inte för alla. Den stora springtrenden de senaste åren har tvärtom lett till att många skadat sig, eftersom de inte har fysiken för milslånga löppass på (inte sällan) plan mark. Och cykelklasserna på gym är allt oftare intervallbaserade och tuffa, med litet utrymme för att köra sitt eget race.

Så vad har vi kvar då, om du vill syssla med effektiv konditionsträning?

Låt oss presentera: simning!

Det kräver kanske lite mer meck, eftersom man måste ta sig till en smimhall, duscha FÖRE passet - och träna i baddräkt. Men vi lovar, det är det värt.

För inte bara slipper du känna svetten rinna längs ryggen, dessutom är simningen en av de mest skonsamma träningsformerna för kroppen generellt.

Med inspiration av tidningen Huffington Post listar vi fem hälsofördelar med att kliva ner i bassängen – eller sjön.

LÄS MER: 10 coola träningsbloggar du borde följa

1. Ger BÅDE kondition och styrka

Simning är toppen för att öva upp konditionen: det går att intervallaträna i bassängen liksom i cykelsalen, genom att växla mellan snabbare och långsammare tempo. Men att simma ger också styrka, eftersom vattnet utgör ett bra motstånd. Bara att testa att ta ett stort simtag, så känner du hur armarna får jobba?

2. Skonsammare än många andra träningsforner

Simning sliter inte på ben, leder och muskler i samma utsträckning som till exempel löpning. De flesta kan göra några längder i bassäng, även om man har besvär knän, rygg eller något annat. Därför passar simning som träningsforn särskilt bra för äldre människor, vars kroppar ofta är sköra. Ett utmärkt sätt att hålla sig aktiv och i form under åldrandet.

3. Det lugnar

Studier har visat att vistelse i eller vid vatten kan ha meditionsliknande effekter. Hjärnan får helt enkelt vila från det brus som pågår "ovanför ytan", i vårt hyperaktiva samhälle. Simhallar och spa-anläggningar är dessutom ofta designade för att förstärka stunden av ro ytterligare, med lugnande ljud som fågelkvitter eller klassisk musik. Se dock till att gå dit på barnfria tider, om du vill undvika tjo, tjim och stänk.

4. Du kommer närmare naturen

Finns det något bättre än att träna utomhus, i frisk luft, med ett veckert landskap omkring sig? Knappast va? Så om du har en sjö eller ett hav i närheten kan du, åtminstone sommartid, förlägga träningspasset dit. Det gynnar även den psykiska hälsan, eftersom studier visar att vi blir på bättre humör och mindre stressade när vi vistas i naturen.

5. Friskare lungor

Forskning har sett ett samband mellan simmare och ökad lungkapacitet. Och friska lungor är bra av flera skäl. Till exempel förbättrar det andningen, samt håller borta sjukdom. Dålig lungkapacitet har kopplats till hjärt- och kärlsjukdom.

LÄS OCKSÅ: Har du ont i kroppen? Så tränar du dig frisk

ANNONS

Relaterat