Prova klättring och träna hela kroppen!

5 anledningar att testa klättring

Kan man vara höjdrädd samtidigt som man älskar klättring? Hälsolivs träningsexpert Erika Kits Gölevik är ett levande bevis!

Träningsformen tränar inte bara styrka och flexibilitet. 

– Klättring är också en sport som handlar otroligt mycket om huvudet, mental styrka och intelligens, säger instruktören Martin Leidebrant. 

Träningsformen klättring ger dig en kombination av styrka, mental närvaro och flexibilitet och det är en bra träningsform för hela kroppen. Förutom det fysiska blir du också en bra problemlösare. 

Trots att Hälsolivs träningsexpert Erika Kits Gölevik är höjdrädd ger hon sig ändå upp på väggen och är fast besluten att komma hela vägen upp. 

Efter träningspasset är hon övertygad om att hon kommer klättra igen inom kort. 

– Jag gillade klättring så mycket att jag redan bokat en ny tid, säger Erika Kits Gölevik. 

5 anledningar att testa klättring

• 1. Du tränar hela kroppen. Armar, händer, fingrar, ben mage och rygg är alla involverade!

• 2. Mental styrka - klättring sätter din koncentrationsförmåga på prov och gör dig till en bättre problemlösare.

• 3. Bättre balans - hela kroppen måste samarbeta för att lyckas.

• 4. Du kan klättra året runt och begränsas inte av väder!

• 5. Alla kan klättra - oavsett nivå!

Erika Kits Gölevik tillsammans med klättringsinstruktör Martin Leidebrant.

Hur kan vi tänka om det känns läskigt och nervöst?

– Att alla känner så första gången. Även jag som jobbat med träning i 20 år. Alla är nya någon gång. Men folk är schysta och vill att man ska trivas. Om man bara törs erkänna "hej, jag är här för första gången" så blir man alltid bra bemött – vart du än kommer. Jag törs faktiskt lova det, säger Erika Kits Gölevik.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av ToppHälsa + varma tights från Röhnisch. Köp nu!