Löpning kan vara tufft där knäna. Lyckligtvis finns det alternativ konditionsträning.
1 av 2: Löpning kan vara tufft där knäna. Lyckligtvis finns det alternativ konditionsträning. Foto: Shutterstock
Simning är exempelvis både effektivt och skonsamt mot kroppen.
2 av 2: Simning är exempelvis både effektivt och skonsamt mot kroppen. Foto: Shutterstock

5 alternativ om om du får ont i knäna av löpning

Löpning är inte för alla. Detta är särskilt sant om du kämpar med dåliga knän.

Här listar vi fem bra alternativ när du fortfarande vill konditionsträna!

Våra knän utsätts för oerhört mycket belastning under livets gång. Det är med andra ord inte särskilt konstigt att många drabbas av knäbesvär.

Och har man ont i ett knä är löpning knappast det första man vill ägna sig åt.

Lyckligtvis finns en rad olika träningsformer för dig som vill konditionsträna. Med hjälp av sajten Mindbodygreen tittar vi på fem olika alternativ.

LÄS OCKSÅ: Löparknä, meniskskada och 3 andra löparskador

1. Powerwalk

Att promenera är mycket snällare mot dina leder och bidrar med ungefär samma positiva fördelar som löpning. Raska, pulshöjande promenader, några gånger i veckan kommer göra underverk för din kondition.

Dessutom är det positivt för hjärthälsan och kan även ge en rejäl boost till hjärnan. Hälsoliv rapporterade nyligen om en studie som visar att promenader påverkar hjärnans vita massa vilket i förlängningen stärker vår kognitiva förmåga.

Det enda du behöver är ett par bra skor, sedan är det bara att ge sig ut!

LÄS OCKSÅ: Kickstart! Expertens enkla promenadschema

2. Crosstrainer

En elliptisk träningsmaskin eller crosstrainer har förmågan att simulera både gång, trappklättring och löpning. Skillnaden är att det tär mindre på kroppen eftersom du slipper det hårda nedtrampet med fötterna. För tuffare träningspass kan du öka maskinens motstånd.

Crosstrainers finns på de flesta gym, men har du mycket plats kan du förstås köpa din egen även om det kostar en slant.

Nedan listar vi de mest populära maskinerna på Prisjakt.

Master Fitness Crosstrainer CF35

Master Fitness Crosstrainer CF35

Annons: Hitta bästa pris på denna crosstrainer CF35 – se Prisjakt (extern länk)

Titan Life Crosstrainer athlete C55

Titan Life Crosstrainer athlete C55

Annons: Hitta bästa pris på denna crosstrainer CF35 – se Prisjakt (extern länk)

FitNord Crosstrainer Hiker 300F

Annons: Hitta bästa pris på denna crosstrainer CF35 – se Prisjakt (extern länk)

3. Hopprep

Att hoppa hopprep kan fortfarande vara tufft för leder som knän, men är betydligt skonsammare än löpning, säger fitnesstränaren BB Arrington till Mindbodygreen. Det kraftiga nedslaget i marken uteblir eftersom du främst tar emot med tårna och hålfoten och inte hälen.

Förutom att stärka muskler, skelett och kondition är träning med hopprep utmärkt för balans- och koordinationsförmågan. Det är med andra ord ingen slump att hopprep är en favorit bland boxare.

LÄS OCKSÅ: Hopprep - superträning för hela kroppen

4. Simning

Simning är snällt mot kroppen samtidigt som det är en av de mest effektiva träningsformer som existerar. Du tränar hela kroppen och får både kondition och styrka.

– Det är minst stressigt för lederna samtidigt som pulsen går upp, säger tränaren Jason Williams.

Om du inte har tillgång till en pool funkar hav och sjöar lika bra när det är säsong.

– Mitt bästa tips är att lära sig crawla. Det är skonsammare än bröstsim och även tekniskt lättare. Jag skulle ta en privatlektion i crawl eller hoppa på en kurs. Det är svårt att lära sig helt själv genom att titta på Youtube, till exempel, eller läsa sig till tekniken. Det är svårt att överföra det till vattnet och hitta känslan, har den före detta elitsimmaren Josefin Lillhage tidigare berättat för Hälsoliv.

LÄS OCKSÅ: Expertguide: Simma dig i form i sommar

5. Rodd

Roddmaskinerna på gymmet är inte bara en perfekt uppvärmning – det kan erbjuda en helkroppsträning som är svårslagen. Förutom konditionen aktiveras dina armar, ryggmuskler och ben.

Rodd är skonsammare än löpning men kräver fortfarande att du böjer på knäna. Har du svåra knäbesvär kan det alltså vara värt att välja en annan träningsform.

Aktuellt just nu