1 av 4
Vilka träningsformer kommer du satsa på 2022?
2 av 4: Vilka träningsformer kommer du satsa på 2022? Foto: Shutterstock
Sabina Dufberg, personlig tränare, författare och föreläsare.
3 av 4: Sabina Dufberg, personlig tränare, författare och föreläsare. Foto: Anders Gåhlin | Gaahlin.com
Alice Fagrell, personlig tränare och näringsfysiolog.
4 av 4: Alice Fagrell, personlig tränare och näringsfysiolog. Foto: Privat

4 träningstrender du borde haka på

Pandemin har påverkat i princip alla aspekter av våra liv, inklusive hur vi tränar.

Så vad innebär det för 2022 års träningstrender?

Vi lät två experter titta i spåkulan.

– Gruppträning kommer alltid finnas, men kanske på ett annat sätt, säger Alice Fagrell, personlig tränare och näringsfysiolog.

Även om Sverige inte haft någon regelrätt lockdown under den globala covid 19-pandemin, har våra liv onekligen påverkats och i vissa fall förändrats för alltid.

Många har fått leta alternativ till gymmet, vilket öppnat upp för helt andra typer av fysisk aktivitet.

Här svarar träningsexperterna Sabina Dufberg och Alice Fagrell på vilka träningsformer och trender de tror på under 2022.

1. Kort och intensivt

Foto: Shutterstock

HIIT, alltså högintensiv intervallträning, blir mer och mer populärt för varje år. Och flera internationella sajter tror att det kommer fortsätta gå starkt.

– Det gäller även andra funktionella men korta träningsprogram som är tillgängliga att träna vart som helst med kroppsvikten som motstånd, säger Sabina Dufberg, personlig tränare, föreläsare och författare.

2. Tillbaka till grunderna

Foto: Shutterstock

Det betyder å andra sidan inte att folk vill sluta lyfta vikter, tvärtom tror Alice Fagrell, personlig tränare och näringsfysiolog.

– Folk vill köra mer basövningar, som knäböj och att faktiskt lyfta en skivstång.

Enligt Fagrell finns det en ökad törst efter kunskap, framför allt hos den yngre generationen.

– De vill veta hur man får rätt teknik, lägger upp ett pass och en träningsplan. Hur man gör träningen till en livsstil.

Det finns också ett ökat fokus på psykiskt välbefinnande, inte bara fysiskt.

– Folk tycker att det är viktigt med den mentala biten och blandar gärna styrka med exempelvis yoga, säger Fagrell.

3. Klassiska gruppträningspass på väg bort?

Foto: Shutterstock

Även om gymmen varit öppna under större delen av pandemin har de stora gruppassen varit svåra att genomföra. Och både Alice Fagrell och Sabina Dufberg tror att den klassiska gruppträningen kommer att förändras.

Dufberg spår att aerobics och step-up får ta ett steg tillbaka i takt med att träning med fria vikter och funktionell träning vinner mark – särskilt som det ses som en bättre väg till resultat.

– Spinning kommer aldrig att försvinna. Och body pump står sig starkt, men i en yngre målgrupp så tror jag ändå att gruppträning kommer bli mindre och mindre, säger Alice Fagrell.

– Jag tror mer på bootcamp, med mindre grupper och mer community. Vi vill ha mer gemenskap och lära känna varandra.

4. Utomhus, digitalt och hybrid

Foto: Shutterstock

Att träna hemma i vardagsrummet blir trist i längden, därför har många sökt sig ut i friska luften. Och det är en trend som sannolikt kommer växa mer och mer.

– Både i grupp, med personlig tränare och individuellt, säger Sabina Dufberg.

Samma sak gäller för digitala lösningar. Utbudet av onlineträning fortsätter växa, både via appar som smidigt nås via telefonen och på andra tekniska plattformar.

AIF, Australian Institute of Fitness, tror att en väg framåt för många gymkedjor är att erbjuda hybridpass – där vissa tränar på plats medan andra deltar online.

Träningstrender som inte borde få fäste

Foto: Shutterstock

Olika träningskoncept kommer och går hela tiden och det är långt ifrån alla som är värda att lägga krut på. USA är exempelvis experter på att uppfinna nya mer eller mindre märkliga trender – som getyoga som dök upp för något år sedan.

– Nu kan jag inte säga helt klart att det inte redan finns här men hoppas inte. Det är inte en trend för oss, säger Sabina Dufberg.

Hon ställer sig också skeptisk till så kallad EMS-träning, där man stimulerar musklerna elektriskt med hjälp av elektroder.

– EMS-träning finns i Sverige men jag skulle förespråka att vi gör jobbet själva som krävs för att bli starka och friska och det är av många olika anledningar.

Alice Fagrell tycker att all träning som får folk att röra sig och vara glada är bra träning. Men hon har vissa reservationer – som träning på studsmatta.

– Det är säkert jättekul, men jag ser inte syftet med det.