4 fördelar med att träna på morgonen

Är träning det sista du vill tänka på när du vaknar?

Foto: Shutterstock

1 av 2: Är träning det sista du vill tänka på när du vaknar?

Testa! Det finns många fördelar att hämta.

Foto: Shutterstock

2 av 2: Testa! Det finns många fördelar att hämta.

Fylls du av skräck bara av tanken på att morgonträna?

Chill, du är icke allena. Men innan du avfärdar det helt:

Här är fyra fördelar med att gå upp med tuppen och svettas lite.

Andra har också läst

Till att börja med: Att röra på sig är grymt för hälsan - oavsett vilken tid på dygnet du väljer.

Det kommer ha ungefär samma positiva påverkan på din hälsa. Det beror helt på vem du är och vad som passar just ditt liv.

Hursomhelst, om du är sugen på att testa ett morgonpass - här är lite extra motivation från sajten Bustle.

1. Uppmuntrar hälsosamma vanor

Om du börjar dagen med en hälsosam vana, som att träna, ökar chansen att du fortsätter dagen i samma positiva mönster.

– Det gör det lättare att fatta bra beslut genom hela dagen, säger pt:n Reid Eichelberger.

Som att dricka mer vatten eller äta hälsosammare.

LÄS OCKSÅ: Stor guide till styrketräning - så når du ditt mål 

2. Boostar ditt humör

När vi tränar frigörs en hel drös må bra-hormoner i kroppen vilket stimulerar humöret positivt. Vaknar du på fel sida sängen är detta således det perfekta botemedlet.

LÄS OCKSÅ: 5 grymma skäl till varför du ska börja träna nu! 

3. Du kan skippa morgonkaffet

Det är verkligen inget fel på att dricka kaffe, det finns till och med forskning som pekar mot att det är hälsosamt. Men, om du vill ha ett alternativ till den dagliga energibomben är morgonträning alldeles utmärkt. Träning skjuter energinivåerna i höjden helt utan koffein.

LÄS OCKSÅ: Kaffe förlänger livet, enligt forskare 

4. Du sover bättre

Att träna på morgonen kan leda till att du sover bättre på natten, särskilt om du gillar högintensiv träning. Om du tränar för nära inpå läggdags kan det nämligen bli svårare att somna och sömnkvaliteten kan bli lidande.

– Om du sparar lågenergiaktiviteter, som att läsa, planera morgondagen eller studera, till kvällen så kommer kroppen vara närmare viloläge vilket gör det lättare att somna, säger Eichelberger.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer