Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 24 mar 2015 09:30

10 sätt att komma i gång med träningen

Att göra träningen till en vana är inte lätt - men ge inte upp!

Att göra träningen till en vana är inte lätt - men ge inte upp!

Att lyckas göra träningen till en vana kan vara svårt och kräva många försök.

Här är tio tips som får dig att lyckas!

1. Prova på en kvällskurs

Vill du börja röra på dig är inte gymmet eller löp­spåret de enda alternativen.

Med hjälp av sajten kurser.se kan du hitta kvällskurser i din stad.

 

2. Skaffa bra rutiner med App-gympa

Har du svårt att få rutin på träningen? Med hjälp av en app kan du ha med dig ­träningspasset i fickan, vart du än går.

Det finns många att välja bland, kolla in apparna 7 minute workout, Daily ­workouts och Tabata ­workout för inspiration.

 

LÄS OCKSÅ: 11 myter om hälsa och träning

 

3. Utmana dig med bootcamp

Få en kickstart med tuff gruppträning. Nu arrangerar allt fler hälsoföretag bootcamps. Träningen är hög­intensiv och förbättrar styrka och flås. Ofta används inga redskap utan träningen utförs med din egen kroppsvikt. Kolla in Xtremefit, Army fitness och Nordic ­military training.

 

4. Börja skriva ­träningsdagbok

Ibland brister motivationen då vi inte känner att det finns någon mening med ­träningen. Genom att mäta dina resultat kan du tydligt följa dina framsteg. Bokför hur snabbt du springer en kilometer eller antal armhävningar du kan göra. Är du medveten om framsteg kan träningen kännas meningsfull.

 

5. Börja långsamt och trappa upp

Det är lätt att börja träna men svårare att göra det till en vana, visar forskning. ­Studier visar att ungefär 50 procent av de som ­påbörjar ett träningsprogram har slutat inom sex månader.

Ett sätt att göra träningen till en naturlig del av vardagen är att börja långsamt. Vad känns som ett rimligt mål på sikt?

 

WEBBTEST: Vilken träningsform passar dig bäst?

6. Anlita en pt för personliga mål

Att anlita ett proffs när man vill göra en förändring kan vara både motiverande och utvecklande. Du slipper ­planera dina egna träningspass och har någon som pushar dig på gymmet.

 

7. Börja promenera och räkna steg

Om du inte har tränat på länge kan promenader vara en bra start! Köp en stegräknare för att få koll på hur mycket du rör dig. Tävla med kompisarna, kollegerna eller dig själv!

Världshälsoorganisationen rekommenderar att vi tar minst 10 000 steg per dag - ungefär 6 kilometer. När du fått upp flåset kanske joggning lockar?

 

8. Inspireras av experterna

I dag finns inspiration att hämta på nätet, inte minst från alla de träningsexperter som delar med sig av tips, motivation och filmklipp.

Kända experter som Mårten Nylén, Erika Kits ­Gölevik och Lovisa "Lofsan" Sandström är några av de som delar med sig av tankar som rör träning.

 

9. Tre knep för mer motivation

Enligt den motivations­psykologiska teorin SDT, Self determination theory, påverkas vår motivation av tre punkter: Kompetens, ­självbestämmande och social meningsfullhet.

När du fyller dessa ­psykologiska behov blir det lättare göra träningen till en vana.

10. Unna dig en härlig belöning

Journalisten och författaren Charles Duhigg skriver i boken "The Power of habit" att det är lättare att göra bestående förändringar med belöningar. Om du vill börja träna regelbundet gäller det att skapa belöningar som inte har med träningen att göra, som att se ett avsnitt av din favoritserie efter passet.

Relaterat