Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 11 jan 2018 14:30

1 400 personliga tränare: Här är bästa övningarna

Här är de fem mest effektiva styrkeövningarna.

Här är de fem mest effektiva styrkeövningarna.

1/2

Foto: Fotolia

Armhävningar är med på topplistan.

Armhävningar är med på topplistan.

2/2

Foto: Fotolia

De mest effektiva styrkeövningarna har utsetts.

The Gym Group, en brittisk gymkedja, har frågat 1 400 personliga tränare om vilka styrkeövningar som är effektivast. Inspireras av tränarnas tips, och använd dessa i din träningsrutin. 

Här är de fem mest effektiva övningarna om du vill få en stark kropp: 

LÄS OCKSÅ: Testa dig själv – vilken träningstyp är du?  

1. Knäböj

En av de mest klassiska övningarna som tränar rumpan och framsida lår, och även bålen får arbeta med att stabilsera överkroppen. 

2. Marklyft 

Här tränar du många muskler samtidigt, och du får en stark rygg. Den fokuserar framför allt på nedre delen av ryggen och benen men aktiverar och utvecklar muskler i nästan hela kroppen. Tre viktiga punkter att komma ihåg är följande:

     1. Håll tyngden på hälen. 

     2. Vrid ut armarna för att inte lägga tyngden framåt.

     3. Håll ryggen neutral.

 

3. Utfallssteg

Benen, rumpan och balansen tränas i denna övning. Om du vill köra tuffare kan du använda vikter när du kör. Stå med cirka 10 centimeter mellan fötterna. Tänk på hållningen och titta rakt fram. Håll ryggen rak under hela övningen. 

Läs mer om hur du gör ett bra utfallssteg

4. Armhävningar

Klassikernas klassiker. Här tränas bröstkorgen, och det bästa med denna övning är att den kan göras var som helst. Tänk på att hålla huvudet högt, inte böja nacken och inte vika ut armbågarna. 

5. Bänkpress

Superövningen som tränar bröstmusklerna samt triceps och axlar. En effektiv övning för att träna upp bröstmusklerna, men rätt teknik är viktigt. Tänk på att: 

    1. Ha fötterna i golvet.

    2. Svanka i ryggen och pressa skuldrorna mot bänken.

    3. Sänk stången ner till bröstet.

 

Källa: Aktivtraning.se