Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Hälsoliv>TRÄNING

Publicerad 30 jan 2019 19:00

Enda träningen du behöver satsa på – om det går trögt med nyårslöftet

Att gå i trappor är bra vardagsmotion.

Att gå i trappor är bra vardagsmotion.

Foto: Shutterstock

Snart har en månad gått på det nya året, och många träningslöften har redan brutits.

Om du lagt ditt träningsmål på hyllan kan du istället satsa på vardagsmotion.

Det är många som avger ett nyårslöfte som har med träning att göra. Kanske vill man kunna springa en mil, testa alla gruppassen på gymmet, lära sig yoga eller klättra högre än man tidigare gjort på klätterväggen. Problemet med nyårslöften är ju dock att många går all in i några veckor för att sedan släppa det helt. 

Du kanske inte längre känner dig så himla sugen på att testa på nya, trendiga pass som barre och anti-gravity yoga. Och du vet om att du körde bodypump och pilates för flera år sedan men att det visade sig att det inte riktigt var din cup of tea. Istället för att släppa träning helt, för det är ju något vi alla mår bra av, kan du satsa på vanlig vardagsmotion.

LÄS OCKSÅ: 7 saker du kan göra gratis för din hälsa och välmående 

Maximera syreupptagningen

Att gå i trappor till exempel är bättre för en än vad man kanske tidigare trott, visar en ny studie. Studien visar att sjok av "träningssnacks" (ja, det är så de kallar det) så som att gå i trappor är kopplade till förbättring av ens kardiorespiratoriska hälsa, även kallad cardio. Cardio hjälper din kropps förmåga att konstant få syre när den behöver det vid fysisk aktivitet.

För studien kollade forskarna på effekterna för dessa "träningssnacks" på den maximala syreupptagningen. Alltså hur stor mängd syre din kropp kan ta in medan du utför en aktivitet som stegvis blir jobbigare.

LÄS OCKSÅ: 5 grymma skäl till varför du ska börja träna nu! 

Träningssnacks bra för hälsan

I studien ingick en grupp av 24 "hälsosamma men inaktiva collegestudenter". Deltagarna fick, med fart, gå upp för tre våningar – 60 trappsteg – tre gånger per dag. Detta gjorde de minst tre dagar i veckan i sex veckor, skriver Elite daily.

Forskarna jämförde sedan deltagarnas maximala syreupptagning med en kontrollgrupp som var fortsatt stillasittande under samma tidsperiod. Forskarna beskriver resultaten för den ökade maximala syreupptagningen som "blygsam", men deras resultat visar ändå att dessa träningssnacks kan vara väldigt bra för att förbättra ens kardiorespiratoriska hälsa i sin helhet.

LÄS OCKSÅ: Experten: 3 steg för ett sundare liv med bra vanor 

30 minuters rörelse om dagen ger effekt

Denna studien går hand i hand med en studie vi tidigare skrivit om. I den kom man fram till att genom att ersätta 30 minuters stillasittande med vilken rörelse som helst, varje dag, kan det minska risken att dö i förtid.

Så även om du lagt nyårslöftet om att springa en mil på hyllan kan du tänka på att hålla fast vid vardagsmotionen. Gå i trapporna istället för att ta rulltrappan, gå några kvarter när du ska möta en vän istället för att hoppa på bussen. Ni vet, det gamla vanliga.