Foto: KRISTIAN POHL

4 guidade yogapass som gör dig mjuk och lugn

Tycker du att yoga är för mesigt? Tråkigt? Eller är du rädd att du är för stel för att klara av det?

Nu krossar vi myterna. Yoga är för alla – för dig också.

Här är fyra korta yogapass som leds av Erika Kits Gölevik, yogalärare och PT. 

För den otålige kan yoga bli en riktig utmaning. Även för den som gillar att pressa sig till det yttersta vid träning. Men oavsett vilken personlighetstyp du är så kan yoga få dig att bli både stark och mjuk i kroppen. Och knoppen!

– Det var det fysiska som drev mig när jag började med yoga. Jag tränade mycket och behövde bli lite mjukare i kroppen. Jag bestämde mig för att yoga varje dag i 30 dagar, och jag blev superberoende, säger Erika Kits Gölevik.

– I stället för att logga in på sociala medier när jag vaknar på morgonen så loggar jag in på mig själv. Jag gör yoga en stund, och checkar av mig själv. Hur jag mår och hur jag känner mig, både i kroppen och huvudet. Det har gett mig en stadigare plattform att ta avstamp från, säger Erika.

Här bjussar hon på tre yogapass och guidar dig genom alla rörelser. Gör ett pass per dag, eller sätt samman alla och ge din kropp en längre yogastund. 

Morgonyoga på en kvart 

Ett skönt och mjukt sätt att väcka kroppen. Det här passet är 15 minuter långt. 

– Tänk att du väcker kroppen som du väcker någon som du tycker om. Du vill inte pusha och kasta personen ur sängen och inte heller mesa. Var tydlig men mjuk och omtänksam, säger Erika Kits Gölevik. 

Yoga som gör dig mjuk och lugn

Ett pass på 10 minuter som stillar både kropp och själ.

– Det här passet kommer göra dig lugn och mjuk som honung, inifrån och ut, säger Erika Kits Gölevik. 

3 bra tips till dig som vill testa yoga

• Ge det tid: Det kan ta några gånger innan du börjar uppskatta allt det yogan kan ge dig. Se det som en stig. Första gången måste du trampa upp den och för varje gång du går den blir den tydligare, till slut har du skapat en vana (en väldigt tydlig stig som du går efter utan att behöva tänka på det).

Om du är en person som vill prestera – backa lite: Yoga behöver inte vara perfekt. Du kan bli bäst på något annat, som att stå på händer eller springa fort, men i yogan ska du sträva efter att bara vara.

Rörelserna kommer ge dig något bra: Om du mest vill komma åt andningen och meditationen, ge ändå rörelserna en chans. Det händer något när man kombinerar allt, både i kroppen och i sinnet.

Källa: Erika Kits Gölevik

Mjukgörande yoga som släpper på spänningar 

När vi är stressade åker ofta axlarna upp och vi blir spända i rygg och nacke. Det här är ett stillsamt yogapass på strax under tio minuter som kommer släppa på dina spänningar. 

Stående yoga

Ett lite mer utmanande pass där du får möjlighet att verkligen sträcka ut kroppen. Alla övningar görs utifrån ett stående läge. 

LÄS OCKSÅ: 10 vanligaste frågorna om yoga 

LÄS OCKSÅ: Träna för din mentala hälsa – tio minuter räcker 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + hårvård från Antonio Axu för 199 kr. Köp nu!