Just nu har Europas urologer konferens i Stockholm. Där har ett italienskt forskarteam i dag presenterat lovande resultat för alla män som lider av för tidig utlösning.
Just nu har Europas urologer konferens i Stockholm. Där har ett italienskt forskarteam i dag presenterat lovande resultat för alla män som lider av för tidig utlösning. Foto: Photographer: Artem Furman

Träning som sätter p för för tidig utlösning

Problem med för tidig utlösning? En italiensk pilotstudie femdubblade samlagstiden på tolv veckor.

Lösningen är - knipövningar.

Just nu har Europas urologer konferens i Stockholm. Där har ett italienskt forskarteam i dag presenterat lovande resultat för alla män som lider av för tidig utlösning.

I en tolvveckorsstudie lyckades deltagarna femdubbla samlagstiden med hjälp av bäckenbottensövningar.

Ökade samlagstiden

Från en genomsnittlig samlagstid på 32 sekunder lyckades männen efter behandlingen idka älskog i 146 sekunder.

I studien deltog 40 män i åldern 18-49 år som tidigare sökt hjälp för sin för tidiga utlösning och provat krämer, psykologisk behandling och SSRI-preparat bland annat. 80 procent av männen blev tydligt hjälpta av metoden, en effekt som kvarstod även efter sex månader.

Forskaren Antonio Luigi Pastore vid universitetet i Rom framhåller att metoden förefaller vara både verkningsfull, billig och helt fri från biverkningar.

Övervägas som behandling

– Även om de exakta träningsmomenten behöver standardiseras så pekar våra resultat på att metoden kan övervägas som behandling för patienter med för tidig utlösning, säger han i ett pressmeddelande från European Association of Urology som Dagens medicin har fångat upp.

Studien kommer inom kort att publiceras i den vetenskapliga tidskriften Therapeutic Advances in Urology. Forskningsteamet poängterar att studien är relativt liten och att det saknas en jämförelsegrupp. Större studier behövs för att bekräfta resultatet.

 

 

Här kan du läsa mer om studien

Forskningsstudien

Rätt knip för män

A) Knip ihop slutmuskeln runt ändtarmen och därefter runt urinröret, som för att knipa av urinstrålen
B) Håll i fem sekunder, vila i fem och upprepa tio gånger.
C) Gör det till en daglig rutin. Utmana dig genom att hålla knipet allt längre stunder, upp till en minut åt gången.
D) I början kan det vara bra att ligga på rygg med uppdragna knän.

Källa: intiminformation.se
Obs: Dessa övningar är generella, de italienska forskarna har ännu inte publicerat sina knipprogram.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av Topphälsa + härlig hudvård för 199 kr. Köp nu!