Träning: Kampsport-special

Trött på att träna ensam i gymmet? Less på att alltid köra samma rörelser på aerobicspasset? Då kanske du ska testa en kampsport i höst.
Veckans ego-guide hjälper dig hitta rätt.

Många börjar träna för att lära sig självförsvar. Men för de flesta som fortsätter kommer träningen snart att handla om annat som är minst lika viktigt. Som spänningen i att möta en jämbördig motståndare, gemenskapen i klubben, eller den sköna känslan efter ett träningspass då du varit helfokuserad ut i fingerspetsarna. Många kampsporter hade en glansperiod under åttiotalet då alla ville vara en Jean Claude Van Damne eller en Steven Segal. I dag är häftighetsstämpeln i stort sett borta, men floran av olika klubbar och stilar i Sverige större än någonsin. Influenser och tekniker hämtas inte längre bara från Japan eller Kina, det kan lika gärna vara Brasilien, som i capoeira. Kampsportsträning är unik på vissa sätt. Du tränar individuellt - men är ändå del i en stor grupp. Träningen involverar hela kroppen och tävlingsmomenten innebär hyggligt lika villkor för både tjejer och killar. En fördel och en förbannelse är att du aldrig kommer att bli fullärd - oavsett vad du väljer att satsa på. ego lär dig hitta rätt i djungeln.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 5 nr av ToppHälsa + handkräm för 199 kr. Läs mer!