ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Toppa formen med wellball

1/1

Toppa formen med wellball

ego träning. Söker du balans och koordination, friskare rygg och bättre kroppskontroll? Träning på rörligt underlag ger en unik möjlighet att komma åt muskler du inte visste att du hade.

Ego har testat wellball och valt ut några effektiva övningar du själv kan göra hemma.

  • BILD-SPECIAL: Sju enkla övningar att göra hemma!
  • Wellball, Fitball, balansboll, stabilitetsboll eller Swissball... Kärt barn har många namn. Den stora mjuka bollen, som tidigare bara använts av sjukgymnaster och naprapater för att träna upp balans och motorik och stärka svaga eller skadade ryggar, har nu dammats av och rullats in på gymmen. Och för att göra det hela lite mer aptitligt har den döpts om till wellball. Bollarna finns idag på många fitnessanläggningar runtom i landet och används framförallt till olika mag- och ryggövningar. Men bollen har fler användningsområden än så. I vissa skolor låter man eleverna använda den som stol för att träna upp och stärka ryggen. Eftersom bollen hela tiden rör på sig måste man sitta aktivt och tänka på sin hållning, säckar man ihop så åker man av bollen. Olle Furberg är utbildningsansvarig för balansbollen på Friskis&Svettis i Stockolm och har arbetat med bollen i fyra år. Just nu jobbar han med en bok om motionsformen och säger att det som gör träningen unik är att man just tränar på rörligt underlag. - Det gör att man hela tiden utmanar kroppens stabilitet och det ger en funktionell träning för vardagen. Den är fantastisk för alla små muskler som stabiliserar rygg och bål och motverkar ryggproblem säger han. Till skillnad från traditionell styrketräning där man tränar i låsta positioner i maskiner får man här öva upp kroppen att jobba aktivt - precis som man hela tiden gör i vardagliga situationer, till exempel när man bär hem matkassar eller utför andra vardagssysslor. Träningen är skonsam och effektiv och kombinerar olika friskvårdsformer som alla fokuserar på att förbättra balansen och stärka upp kroppens mittparti - pilates, core och balansplatta. Wellball kan användas till enklare träning hemma, av gravida, nybörjare, äldre och barn, till rehabilitering, stretching eller avancerade styrkeövningar med vikter på gym. Eftersom träningen kräver konstant balans stimuleras motoriska reflexer och fler muskler aktiveras. Det är en träningsform som effektivt förebygger och hjälper mot ryggproblem, ger smidighet, starkare mage och rygg, bättre hållning, balans och motorik. På sextiotalet användes den av sjukgymnaster i Schweiz för behandling av CP-skadade barn och fick namnet Swissball, på åttiotalet kom den till gymmen i USA och på nittiotalet till svenska träningsanläggningar. I Finland används bollarna i gruppträningsklasser som kallas just wellball. Nu är den högaktuell igen och kan köpas för att användas hemma.