ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Tolv hemligheter som hjälper dig hitta lyckan

Visst kan man lära sig att tänka lyckligt och bryta negativa tankemönster.

Visst kan man lära sig att tänka lyckligt och bryta negativa tankemönster.

1/1

Tolv hemligheter som hjälper dig hitta lyckan

Inspireras av hur människor som är tillfreds med sina liv lever. Här är hemligheterna som gör att du kan börja leva som en lycklig!

De senaste åren har lyckoforskningen gjort stora framsteg och kommit fram till vad som gör vissa av oss lyckligare än ­andra. I en stor amerikansk ­studie där man studerade vad som styr människors lycka blev resultatet att genetiken styr din lycka till 50 procent. Men resten har du makt över själv. Forskarna är överens, det går alltså att lära sig att bli lycklig genom att härma lyckliga människors beteenden. Mycket av det sitter dessutom i våra huvuden, människor som är positiva och ser möjligheter i stället för problem är lyckligare än de som oroar sig och är negativa. Saker som självförtroende, att leva i nuet och att kunna bryta negativa tankemönster är också viktigt. Pengar, status och en dyr garderob gör dig däremot inte lyckligare. Svaret är att börja jobba med sitt inre och gilla läget, oavsett hur ditt liv ser ut just nu.

12 hemligheter som du lätt kan ta efter

"Jag tänker positivt"

I princip all lyckoforskning som bedrivs visar att människor som tycker om sitt liv är lyckligare än de som är missnöjda. Detta handlar inte bara om vad livet innehåller utan också om hur du själv ser på ditt liv. Professorn Ruut Veenhoven är ansvarig för världsdatabasen över lycka och menar att vi har all anledning att se positivt på våra liv. Efter 30 års studier på lycka har Veenhoven sett att vi aldrig har varit lyckligare än nu. Ökad jämlikhet, materiell välfärd och sysselsättning tros ligga bakom. "Lyckliga personer är bättre medborgare", har Veenhoven tidigare sagt till tidningen Metro.

 

"Jag är generös"

Det går att bli lyckligare genom att hjälpa andra finns det forskning som visar. Att vara generös mot människor i sin omgivning har visat positiv effekt men även att bidra till en bättre värld boostar din lycka. Lycko­forskaren Bengt Brüldes menar att det kommer alltmer forskning som visar att vi mår bra av att ge och att vara generösa. Börja med att vara mer hjälpsam mot dem i din omgivning eller bidra till en välgörenhets­organisation som delar dina värderingar.

 

"Jag lever i nuet"

En av de svåraste utmaningarna för många då vi gärna lever i framtiden. Kanske tror vi att en beford­ran, ett hus eller viktnedgång kommer att göra oss lyckligare? Att praktisera mindfulness har visat sig vara ett effektivt sätt att lära sig leva i nuet. "Anledningen till att vi inte är i nuet är att vi är fullt upptagna och ockuperade av våra tankar. Det är inget fel i det, vi behöver våra tankar, lära oss av våra misstag och planera för framtiden, men vi behöver också träna oss i att vara i nuet, eftersom vi vet att det sänker stress och ökar vårt välbefinnande", säger psykologen Titti Holmer.

 

"Jag har ett mål"

Att känna att ditt liv går i rätt riktning är viktigt. Känslan av att sträva mot något kan göra oss lyckliga då vi känner att vi utvecklas. Sätt upp mål i arbetslivet eller i privatlivet. Fokusera på vilken slags människa du vill vara och vilka förbättringar du vill göra med din person. Om du känner dig negativt lagd kan du sträva mot att bli mer positiv. Förutom det faktum att en positiv inställning föder lycka kommer även dina medvetna handlingar göra dig lyckligare.

 

"Jag minns lyckliga stunder"

Om livet känns trist kan det vara värdefullt att påminna dig själv om bra saker du har i ditt liv. Tänk också tillbaka på saker som du har varit med om som gjort dig lycklig. Tankens kraft ska inte underskattas och det gäller att öva upp förmågan att se positivt på livet. "Påminn dig om den lycka som har varit. Notera tre positiva saker varje dag. Det tränar upp förmågan att se positivt på livet", säger psykologen Titti Holmer.

 

"Jag skrattar mycket"

Man brukar säga att skratt är som joggning för hjärtat. Skratt leder också till muskelvibrationer som ger kroppen en djupare avslappning. När du ler och skrattar mycket påverkar det även ditt humör och du blir gladare! Att fokusera på att vara glad utåt gör också att andra ser dig som en positiv och tilltalande människa. Sprider du positiv energi kommer du att får ett positivt bemötande tillbaka.

 

"Jag rör på mig"

De som har en aktiv fritid är lyckligare­ än de som är stillasittande. Motion används också som bot för depression. Den positiva effekten är bland annat att kroppens egna lyckohormoner endorfiner utsöndras vid motion. Att röra på dig stärker även självförtroendet och distraherar dig från negativa tankar. Träning förbättrar även sömnen och din allmänna hälsa vilket gör att du känner dig piggare och friskare. Det finns ingen särskild motionsform som är bäst för lyckokänslan utan ägna dig åt något som du tycker är roligt.

 

"Jag omger mig med människor jag tycker om"

Lyckoforskningen har åtskilliga gånger visat att nära relationer är viktiga för vår lycka. Det finns inget som säger att ett visst antal vänner är avgörande för vår lycka utan att det snarare är relationernas kvalitet som är av betydelse. Att omge sig med människor som är positivt lagda kommer att göra dig gladare. Det är också viktigt att du känner att relationen känns givande och är utvecklande. De som lever i en relation är generellt sätt lyckligare än de som lever ensamma men kärlek är inte avgörande för lycka. Flera nära vänner kan ha en lika bra lycko­effekt som en livspartner.

 

"Jag övar på att ta makten över mina tankar"

Även här kan mindfulness eller meditation vara ett värdefullt redskap. Att vara medveten om negativa tankemönster och att kunna bryta dem kommer att göra dig lyckligare i längden. Psykologen Titti Holmer tipsar om två sätt att landa i nuet och bli mer medveten.

1. Praktisera djupandning. Ta tre till tio långsamma djupa andetag med magen. Flytta på så sätt fokus till nuet med hjälp av andningen, det lugnar dessutom kroppen och minskar stress.

2. Öva på din sinnesnärvaro. Flytta fokus till nuet genom att använda dig av dina sinnen: Hur doftar det? Hur smakar det? Hur ser det ut? Hur känns det i din kropp? Detta är dessutom ett effektivt sätt att fördjupa och förlänga stunder av lycka.

 

"Jag mediterar"

I en stressig vardag med mycket på agendan är det lätt att tankarna spinner i väg utan att vi märker det. Kanske oroar vi oss för småsaker eller så fortsätter vi i högt tempo utan att märka att kroppen säger ifrån. Att meditera kan kännas svårt till en början men är en skön paus i vardagen där kroppen och hjärnan får vila. Psykologen Titti Holmer rekommenderar att vi avsätter 5 till 60 minuter om dagen för meditation. "Följ din andning med din uppmärksamhet, börjar du tänka på annat kan du bara notera det och återgå till att följa andningen", säger hon.

 

"Jag har rutiner i vardagen"

En vanlig missuppfattning är att vi blir lyckliga av att vara lediga. Här visar lyckoforskningen tvärtom. Eftersom vi är vanedjur trivs vi som allra bäst när vi går till jobbet, äter och sover på samma tider samt har en givande och aktiv fritid. Detta beror på att det ligger i vår natur att vilja prestera och vara aktiva. Rutiner ger oss trygghet och när vi känner oss trygga blir vi också lyckligare. Det är däremot viktigt att vi trivs på jobbet och att våra relationer är sunda och givande.

 

"Jag sträcker på mig"

En bra kroppshållning stärker självförtroendet och ger dig en känsla av att du är viktig för dig själv och andra. Det är viktigt att tycka om sig själv för att bli lyckligare. När du sträcker på dig sänder du också ut positiva signaler, andra uppfattar dig som mer social. Att hänga med huvudet och kuta ryggen sänder ut motsatta signaler. Tänk på att hålla ryggen rak, dra tillbaka axlarna, hålla huvudet upprätt och ha en stadig blick. Styrkeövningar för bålen och ryggen ger dig också bättre hållning.